- derma lagi... -

Mar 28, 2011

suatu petang, balik dari ofis aku singgah mengisi minyak.

dah dekat dengan rumah, kira-kira 5 km saja.

masih ada sikit minyak lagi, tapi aku tak mahu tergesa-gesa isi minyak pagi-pagi.

mana tahu, tiba-tiba terlewat bangun, nak kejar masa, terlupa pulak nak isi minyak.


tiba-tiba, datang seorang budak perempuan menghampiri, ketika aku isi minyak.

ini bukanlah pertama kali, nan minta derma sekolah anak yatim.

kalau dulu trendnya ada mat fit jual henfon, jam tangan atau spek hitam.

lepas tu trend orang jual keropok atau kerepek.

sekarang ni trend mintak derma anak yatim, sekolah pondok, surau, masjid, segala macam.


aku tanya dia, sapa yg hantar. katanya dia datang sendiri.

aku tanya lagi, cikgu suruh ke. katanya, tak. sukarela.

aku kata dah selalu sangat budak yg datang mintak derma.

kalau selalu sangat, duit isi minyak pun, sama banyak dengan derma.


aku terus tanya lagi dari mana, lukut? PD? rantau? salak?

tak. katanya, dia dari kedah.

tiba-tiba aje dia speaking utara, loghat kedah... "cheq baru mai daghi kedah"....

"mai dengan apa. dengan baeh (bas) ka?" aku pun tunjuk skil cakap utara.

"haa, ah..." katanya.

"habih tu, hang tak sekolah ka...?Awat mai, jauh-jauh mintak derma? kat sana tak bulih mintak derma ka...sampai kena mai ke nilai. ini dah masuk negeri semilan? jauh tu. nak mai ni kena ada duit jugak kan?"


budak perempuan tu terpinga-pinga. terus berlalu pergi.... haih, macam-macam cara diorang sekarang ni. tak diberi, rasa simpati.

tapi kalau dah kerap sangat, kita pun rasa curiga.

0 refleksi: