kek pilihan erin
kami ke pizza *** ptg smlm utk berbuka puasa sambil meraikan hari jadi erin.
sampai di sana dlm 6:40, maknanya 40 minit sblm berbuka.
tk ramai org pun. hanya ada 5 meja yg diduduki pelanggan lain.
bila kami masuk agak tercengang, krn meja2 lain yg masih kosong semuanya bertanda dgn 'reserved'.malahan lebih dpd 3/4 ruang mkn di situ bertanda 'reserved'. tk pernah plak kami alami & tengok begini di sini malah di mana2 kedai mkn sekalipun. ini agak luar biasa. kami ditunjukkan olh sorg staf satu meja kosong yg cukup utk 4 org. sdgkan kami berlima. di kiri & kanan meja kami pun ada famili yg duduk di meja kecil yg sepatutnya hanya 4 org. slps memesan makanan, kami diberikan resit olh seorg staf. dan kami diminta utk membayar bil yg tertulis pd resit. "hah, kami belum mkn lg, makanan blm pun sampai, takkan kena byr dulu". ini sistem bln puasa cik, kena byr dulu sblm mkn. kalau reserved tkpa, sbb cik tk reserved dulu...lg pun bln puasa ramai, takut lmbt". "tk kami tk nk bayar, kalau lmbt sgt kami mkn tmpt lain..." balas ku.
tk lama kemudian, kami didatangi seorg staf dipercayai pengurus cawangan."ini sistem baru bulan puasa kena byr dulu. semua org lain byr dulu incik" antara 'hujahnya'. kami tetap dgn pendirian, hanya akan byr slps mkn. nampaknya dia terpaksa mengalah. kami tetap akan dihidangkan wp belum bayar. sementara tu, ramai pelanggan lain yg dtg slps kami, terpaksa beredar hampa, krn semua meja sudah penuh dgn 'reserved'. walhal meja yg 'reserved' pun blm dihidang makanan sehingga masuk waktu berbuka pun.
yg aku tk fhm, sepatutnya meja 'reserved' dihadkan utk sejumlah bilangan atau meja, tdklah menghalang yg dtg masuk (walk in). seolah2 ada layanan berbeza antara yg 'reserved' dgn yg dtg terus. sdgkan bayarannya sama saja. lgpun kalau pekerja sdr tk mampu melayani jumlah pelanggan yg 'reserved' lebih baik mrk hadkan sj. tkdalah pelanggan yg sudah 'reserved' meja, marah2 krn makannan yg dipesan lmbt sampai.
sistem byr dulu sebelum mkn yg kononnya digunakan utk bulan puasa jgk menybbkan pelanggan tk puas hati. sbb dlm bil tetap dicaj servis utk layanan hidangan. kami sbg pelanggan ada hak utk bertegas. lgpun kami tk pulak diberitau ada sistem baru, sehinggalah kami memesan makanan. kalau diberitahu lebih awal, mungkin kami ke tmpt mkn lain sj.
wp kami bertegas tknk byr dulu ttp nampaknya, makanan yg dipesan tdklah lewt sgt. meskipun terlewat beberapa minit slps waktu berbuka.
0 refleksi:
Post a Comment