Lan, kawan lama dari selandar

Feb 10, 2014


aku kenal Lan sejak di U dulu.
dia dah jadi bekerja masa masuk U. dah kahwin dan punya anak dah.
dulu-dulu kami gelar group ni sebagai mahasitua.
mereka ni grup yg dah bekerja kemudian baru sambung belajar untuk dapat degree.
untuk majukan kerjaya mereka.

kami yg fresh ni memang jaki sikit dengan diorang ni.
pertama, sebab diorang dapat gaji penuh. walaupun cuti bekerja.
kedua, diorang boleh 'lompat tahun' masuk 2nd year atau final year terus.
lecturer yg muda-muda pun segan sikit dengan diorang ni.
kalu assignment hantar lewat, ada je alasan diorang.
anak demam la, mentua naik haji la, bini bersalin la, suami out station la.
kalau kuliah petang jumaat atau pagi isnin.
selalu je group ni ponteng. maklumlah balik kampung bagi nafkah anak bini atau suami.
beza umur kita orang dengan mereka dalam 15 tahun lebih kurang.

zaman sekarang ni dah tak heran.
ramai yg kerja dulu baru sambung belajar.
ramai yg dah beranak pinak sambung belajar balik.

dalam group 'mahasitua' yg lebih kurang 8 orang tu.
aku paling rapat dengan Lan.
sebab Lan ni berjiwa muda sikit, gila-gila dan boleh join group kita orang.
yg lebih utama, Lan ni speaking negori dengan aku.
walaupun dia orang melaka, tapi wife dia orang kuala pilah.
waktu tu dalam course aku tak ramai budak negori.
7 yang lain tu tak berapa nak ngam.
sebab diorang berjiwa famili, dan skema sikit.

lepas grad pun, aku dan Lan tak lost contact.
masih berhubung walaupun jarang berjumpa.
dia ada datang masa majlis kahwin aku.
dan datang open house raya rumah aku.
cuma aku je yg tak pernah sampai rumah dia di Melaka.
kalau dia ada kursus di KL, kami akan jumpa la.
belanja dia makan-makan, pusing-pusing KL, borak-borak.
selebihnya kita orang berhubung dgn sms atau fb aje la.

sabtu lepas selepas bertahun tak jumpa.
aku ke majlis kenduri kahwin anaknya yg sulung.
aku nak tunaikan hajat kengkawan yg buat majlis kenduri ni.
menggelabah jugak aku nak cari jalan ke tempat majlis tu.
tempatnya di selandar. dalam daerah jasin, Melaka.

ramai betul tetamu yg datang.
aku tahu Lan terkilan tak dapat layan aku dengan sebaik-baiknya.
maklumlah, bapak pengantin dan tuan rumah.
sibuk dan tak menang tangan nak layan tetamu yg datang.
masa nak balik tu, dia menangis-nangis sambil peluk aku macam tak nak lepas.
katanya, akulah satu-satunya kawan di U dulu yg datang.

kalau ada umur panjang, jumpa lah lagi.




Lan ...dgn gaya sbg bapak pengantin
lepas balik kenduri. alang-alang dah bayar duit tol.
singgahlah ronda-ronda bandar Melaka.
ronda dataran pahlawan, jonker street, bangunan merah, st paul, a famosa, hard rock, taming sari dan sg melaka.
akhir sekali, singgah makan-makan ikan bakar kat sg duyung.
sebab sg baru, serkam dan umbai dah kerap pergi..
kali ni try tempat lain plak.







0 refleksi: