- alahai...peniaga bazar -

Aug 3, 2011

biasanya kalau ke bazar ramadhan, aku cari ikan bakar. sebab kalau ikutkan secara logikanya, hanya ikan yang segar atau sekurang-kurangnya masih 'baru' sesuai dibakar. ya, memang banyak lauk yg dijual dan aneka pilihan masakannya. namun, dalam tempoh berniaga dalam bulan puasa ini pun masih ada peniaga yg ambil kesempatan.



ikan atau lauk pauk yg dimasak mungkin 'kitar semula'. atau lauknya cepat basi. mungkin dimasak terlalu awal, di sebelah pagi agaknya. banyak yg kurang perisa, kurang garam selalunya. tawar saja. kalau yang berlada, cilinya tidak hancur. yang berkuah pulak, cair macam air. yg berkari terlalu banyak rempah. yang bergoreng tak cukup masak atau setengah rentung atu terlalu berminyak.


begitu jugak dengan kuih muih. kurang santan atau kurang manis selalu sangat pelanggan terbeli. kuih muih yg dijual sekarang ni makin mengecil. tapi harga makin mahal. ada yg jual karipap dengan harga 50sen sebiji. dan intinya, hanya separuh saja.


bila kita ada banyak pilihan memberi kelebihan pada pelanggan. ada banyak gerai menawarkan pelbagai jenis makanan. hari ini kalau aku 'terkena' dengan satu gerai atau peniaga, esoknya atau hari-hari berikutnya, memang aku tak pergi dah beli ke situ. boikot!


sepatutnya berniaga perlulah ikhlas. jangat nak bajet sangat. nak 'cukai' itu dan ini. sudahnya juadah yg dijual jadi tak sedap. buatlah secukup rasa. yg terbaik boleh ditawarkan. nescaya kalau sedap, sudah pasti pelanggan akan datang lagi, berulang kali. sudahnya jadi pelanggan tetap.


lagi satu, sebagai peniaga, mulut mesti manis. kalau tak ramah pun, senyumlah. kata orang, senyum ialah alat promosi paling berkesan! memanglah penat berniaga dan melayan kerenah pelanggan tetapi muka masam dan kelat takkan membantu jualan, malah ramai yg akan meminggirkan. kena pantas dan cekap. kalau nak membungkus pun terkial-kial, buang masa pelanggan. atau nak goreng kueh tiau atau masak murtabak sekeping ambik setengah jam, padahlah jawabnya.


berniaga di pasar/bazar ramadhan hanya sebulan. ada yg memang itulah mata pencarian mereka. ada juga yg gunakan kesempatan ini untuk menambah pendapatan sahaja, bukan peniaga sepenuh masa. jadi gunakannya dengan sebaik mungkin. kalau untung banyak, syukurlah. kalau tak banyak, mungkin ada kekurangan yg boleh ditampung atau ditambah baik. rasa-rasanya, jarang sekali yg rugi...


kami sebagai pelanggan dan pembeli, ada hak memilih. kami biasanya memilih yg paling baik, paling sedap, dan memenuhi selera dan dengan harga yg berpatutan. itu saja! kami tak mintak lebih-lebih...

2 refleksi:

rahimin said...

betul ben. kalau sedap, mahal pun pelanggan akan beli. diorang ni kengkadang masak cincai aje. kengkadang tak sempat panaskan sebelah malam, dah basi. itu belum sampai sahur lagi

Anonymous said...

selalu dh tkena, nampak mcm sedap, tp hampeh...