- budak sekarang tak makan saman -

Dec 6, 2011

selalunya bila sampai ke rumah, balik dari ofis. aku lepak kat depan rumah sambil minum kopi. kecuali kalau jalan jem atau hujan ribut dan sampai rumah dah waktu maghrib...
kalau ada biskut kering atau goreng pisang, ada lah 'ulau'nya kata orang pahang. biasanya aku minum kopi 'bujang' je. sambil 'menikmati' orang lalu lalang balik kerja. atau budak-budak main basikal atau main kat taman permainan depan rumah.

tapi petang semalam ada sesuatu yg mengganggu aku. dua orang budak bawah umur. asyik pusing keliling depan rumah ni dengan motor. dah pastinya takde lesen. menunggang pun masih belum cekap sambil bergurau atas motor. aku bimbangkan budak-budak kecik lain yg main basikal. bimbang dilanggar dek motor tu. aku tak kenal budak yg naik motor tu. mungkin dari kawasan kejiranan berdekatan. nak main depan rumah, takut mak bapak marah. lalu main kat kawasan lain. atau mak bapak diorang tau (tentunya motor tu bukan milik diorang) tapi buat-buat tak tahu. asalkan bukan main motor depan mata mereka!

sudah banyak kali mereka buat pusingan. aku pun bangun. tujuan supaya buat mereka cuak sikit.
aku berdiri sambil bercekak pinggang. serta menunjuk muka serius.
mereka tahu gelagat itu ditujukan pada mereka. tapi buat tak nampak je.
aku dah mula panas. mana tahu nanti, nasib tak baik terjadi kemalangan. aku tak kesahlah yg naik motor tu cedera, dibuatnya anak-anak kecik jiran yg dilanggar atau cedera...tak boleh jadi. budak naik motor 2 orang tu, nampaknya  memang tak makan saman.

jadi, aku guna helah psikologi. aku ambik henfon sambil berdiri depan rumah. lalu aku gunakan kemera henfon ambik gambar mereka. sengaja aku guna flash untuk pastikan mereka tahu dan nampak aku ambik gambar.

aku terdengar salah seorang dpd mereka berkata "eh...abang tu ambik gambar kita la...!" agak cemas dan panik.

kemudian, motor itu bertukar haluan. terus hilang dan tidak lagi melakukan pusing depan rumah aku. taktik ambik gambar tu menjadi...!

2 refleksi:

Irfa said...

samalah ngan taman kat rumah saya.
budak abwah umur bawah motor laju.
dalam hati kata 'kalau kena kat diri sendiri takpelah..jangan nanti anak2 kecil yg tak bersalah tu kena'

2 bulan lepas..remaja 13 tahun langgar pokok dan meninggal..
kasihan ibubapanya..

rahimin said...

itulah masalahnya. membahayakan org lain. diorg ni tahu nak seronok aje. kita tegur anak orang nanti jiran kita pulak yg bermasam muka