- ofis anda di bilik mesyuarat -

Feb 14, 2012

aku sepatutnya 'terbang' ke p. pinang petang ini. menghadiri mesyuarat untuk merangka sebuah proposal kepada kementerian. namanya mesyuarat, tetapi memakan masa sepanjang hari. dijadualkan dari 9.00 pagi hingga 5 petang. jadi aku perlu 'terbang' balik semula pada malam itu juga. sebab keesokan harinya perlu hadir ke pejabat seperti biasa.

untuk uruskan tempahan tiket kapal terbang dan hotel penginapan itu bukanlah masalah besar. memanglah seperti lazimnya perlu 'mendahulukan' duit poket sendiri. tapi bila claim kemudiannya selalunya masalah kecil sahaja, cuma cepat atau lambat dapatnya.

yg menjadi 'kegelisahan dan kerunsingan' dalam hati aku ialah di mana sebenarnya 'tempat kerja' aku. di bilik ofis atau di dewan seminar atau di bilik mesyuarat? aku ni bukanlah seorang boss yg menjalankan tugas pentadbiran dan pengurusan. aku ada tugas spesifik yg ada deadline. sekarang ni banyak sangat kerja aku yg berlonggok, tersangkut, tertangguh, tak jalan, k.i.v.

lalu aku tengok balik sepanjang 15 hari bekerja untuk februari ini.
1-3 menghadiri seminar.
4-5 sabtu ahad
6 - cuti maulidul rasul
7 - cuti thaipusam
8 - hadir 2 mesyuarat - pagi dan petang
9 - pagi - buat kerja ofis , petang - mesyuarat bulanan kompeni
10 -12 bengkel di hotel
13 - perbincangan tak rasmi dgn boss, buat kerja sikit dan appointment dgn pelanggan.
14 - pagi - buat kerja ofis. petang - terbang ke p.pinang
15 - mesyuarat sepanjang hari
jadi. kalau dikira, berapa jam saja aku ada di ofis. buat kerja. mana nak kejar deadline. mana nak kejar k.p.i.

aku sepatutnya buat tempahan flight dan hotel selewat-lewatnya minggu lepas. dan kehadiran aku untuk ke mesyuarat di p.pinang itu sudah pun disahkan. tapi aku terpaksa ambil keputusan sendiri. demi 'kepentingan' aku jugak.
"sesekali kita perlu bersikap selfish"- kata seorang pakar motivasi.

jadi, aku ambik keputusan membatalkan pemergian aku ke p.pinang itu. keputusan yg aku buat sendiri. aku sedia ambil risiko. pagi semalam, aku jumpa boss. aku nyatakan keputusan aku. aku berikan alasan dan hujah. aku berikan justifikasi.

melihat kepada senarai yg aku berikan sepanjang 15 hari bekerja dalam bulan ini, aku hanya bekerja untuk 1 setengah hari saja atau lebih tepat 10 jam!
...dan boss terima penjelasan aku. lega!

petang ini tak jadilah aku 'terbang ke p. pinang. tapi untuk kali ini sajalah.
akan datang, tak tahu lagi...
kita ni bekerja makan gaji, ikut arahan orang atas.







4 refleksi:

Irfa said...

best apa terbang :)
tapi penat pun sama..penat menunggu

bangsawan nilai said...

terbang gi mkn angin ok la. ni kerja beb, letih weh...

rahimin said...

ha ha elok ko duk aje dlm meeting room

Anonymous said...

maknanya u org penting. kepercayaan boss. sbb tu dia bg kepercayaan & tgjwb lebih.