- sorilah, aku takde kabel -

Oct 2, 2012


aku ni orang kecik yg bekerja di tempat yg besar.
kalau tengok nama kompeni yg gah, mungkin orang ingat stafnya mestilah gah jugak.
bila dah kerja kat situ, bolehlah dijadikan 'kabel'.

aku dapat kerja kat sini dulu pun bukannya ada kabel.
malah ada yg cakap, tak payajlah susah-susah temu duga kat situ.
diorang dah ada calon untuk jawatan yg ditawarkan.
yg lain tu dipanggil untuk cukupkan syarat.
tapi, aku percaya pada rezeki yg tuhan berikan.

aku tak kenal seorang pun yg kerja kat sini.
dah rezeki aku tertulis begini.

eh, entri ni bukanlah nak mencurah perasaan.
cuma rasa tercabar jugak bila ada yg kata:

"camne ko boleh dapat kerja situ ha..."
ditambah lagi...
"ada kabel ke?"

aku tak nafikan lah.
sejak kerja kat sini dah banyak kali juga yg cuba kenen.

"takde keje kosong ke tempat ko tu, rekemenla.."
"ko dah lama keje situ, takkan takde kabel..."

kali terakhir ialah pagi ni. ya, sekejap tadi.
sebenarnya sejak dua tiga hari dah no. telefon tu naik.
sebab hujung bulan begini, aku jarang angkat no telefon yg tak register.
macam biasalah bank atau finance yg cari, tuntut hutang.
kawan aku cakap bukan hutang tapi....ansuran!
ha ha ha

rupanya kawan lama yg tiba-tiba muncul.
kalau tiba-tiba tu selalunya, ada hajat.
kalau tak, takdenya nak cari kita.
ooops jangan buruk sangka.

"anak sedara aku baru balik oversea, tengah cari keje.
nak mintak tolong. kalau ada keje kosong kat tempat ko..."
itulah ayat-ayat 'puitis' yg disuarakannya.

susah juga aku nak buat ayat.
nak tolong atau tidak. nak tolak pun payah.

hakikatnya, aku takde kuasa.
aku tak de kabel.
bukan aje kabel, dawai pun aku takde!

4 refleksi:

Irfa said...

mmg selalu gitu.aku kat sini 14tahun.keje biasa je tp sbb dah lama so ada yg bertanya 'boleh la rekemen.ko dah lama kat sana mesti ada kabel'emm ayat yg sama

rahimin said...

aku keje kompeni kecik je. tak pening kepala...he he

roha said...

Keje d mana ?boleh rekemen? Hehe....

bangsawan nilai said...

irfa,
arghhh mcm lah kompeni tu kita punya kan...

min,
ha ha ko tkpe kompeni sdn bhd

roha,
sila hantar cv ya...he he