~ telur dadar spesel di pesta konvo ~

Oct 4, 2012


tengah hari selasa lepas aku ke pesta konvokesyen UM kejap.
iyalah sekarang musim konvo dan musim orang ambik ijazah.
sebenarnya nak jengok kawan yg datang konvo ambik ijazahnya.
sempatlah bergambar kenangan.

macam biasa kalau ada pesta mesti ada gerai.
selain jual cenderamata seperti bunga, teddy bear, coklat dll utk dihadiahkan kepada  graduan.
pada hari bersejarah dlm hidup mereka.
sudah tentu juga ada gerai makan.


semua orang maklum, kalau pesta konvo, students jugak berniaga.
untuk galakkan mereka jadi usahawan, katanya.
biasanya persatuan atau kolej akan bukak gerai yg dikendalikan oleh pelajar sendiri.
mereka masak sendiri dan jual sendiri.
kadang-kadang ada yg promo gerai mereka supaya kita masuk.
ada yg siap hadang laluan kita suruh try.
macam peniaga digital mall di plaza low yat...

selain gerai makan yg dikendali pelajar, ada juga gerai yg disewakan kepada peniaga luar.
peniaga ni lebih berpengalaman, dah biasa masak, dah biasa berniaga.
berbanding pelajar, yg baru nak cuba-cuba berniaga.
memasak pun masih cuba-cuba.

dulu aku pernah terkena daripada pengalaman sebelum ni di gerai konvo.
makan di gerai pelajar.
mintak nasi goreng ayam dan telur dadar.
nak menunggunya siap pun dah 45 minit.
sedangkan bukannya ramai pelanggan pun masa tu.
nasi goreng ayamnya taklah berapa sedap, tapi masih boleh ditelan
tapi, sehingga dah habis makan, telur dadarnya masih tak sampai.
bila aku dah nak bangun bayar, barulah dihulurkan telur dadar...!
hah! takkan aku nak ratah je telur dadar tu depan kaunter...
ha ha ha...

jadi, hari tu aku makan di gerai makcik yg jual mi rebus dan char kueh tiau (aku selalu rasa kurang selesa bila taip ni. car kue tiaw, chuar kuew tiew...macam-macam ejaan ada...).
lepas makan mi rebus yg sedap. aku order pulak char kueh tiau (huh... masih lagi kurang selesa menaip ni...hi hi ) yg juga awesome!
kawan aku pun pelik.
lalu dia pun tapau mi rebus bawak balik.

jadi, kalau nak makan di pesta konvo bukan saja di UM tapi mana-mana U pun
buatlah pilihan yg betul.
cuma, kalau nak bantu pelajar berniaga, pergilah makan gerai mereka.
kena sanggup tunggulah dan kompromi akan kualitinya.
kalau boleh mintak mereka sediakan 'borang aduan pelanggan' sekali...

satu hal yg pasti, aku kawan aku dan mungkin juga yg lain sependapat, pesta konvo sekarang tak semeriah dulu. sekarang ni ala-ala pasar malam je...ooops!


4 refleksi:

Daddy Ziyyad said...

hahaha..habis tu, telur dadar tu tapau bawak balik ka, or suruh budak U tu makan sendiri?

rafaliah said...

As-Salam perkenalan..
Jom join GA kami, hadiah bernilai rm100 menanti anda! :-)

http://www.ummiirfan.com/2012/10/giveaway-dari-ummiirfancom.html

bangsawan nilai said...

DZ,
aku suruh diorg je yg mkn...ha ha

rafaliah,
slm kenal juga.

rahimin said...

aku pernah mkn gerai budak U, mee bandung rasa mcm laksa...ha ha