~ aku sudah tiba di persimpangan...~

Jul 28, 2010

hidup ini sebuah perjalanan.
ada yg melalui hidup yg panjang, ada yg singkat. bergantung pada ketentuan-Nya.
dalam perjalanan itu, kita akan melalui simpang siur.
memerlukan simpang mana yg harus diikuti. laluan mana yg harus dipilih.
setiap pilihan itu pula berpandukan kata hati & pengalaman lalu.
kita akan cuba memilih yg terbaik untuk kita.
namun kita hanya merancang. tidak semua yg kita rasakan terbaik itu menepati apa yg kita cita-citakan.
ada ketika dalam kita memilih jalan atau simpang itu kita terpengaruh dengan emosi, orang sekeliling, keadaaan semasa yg kemudiannya berubah pada masa depan.
terpulanglah pada kita sama ada untuk berpatah balik atau terus mengharungi ranjau berliku di sepanjang perjalanan.
atau bertukar haluan kepada simpang yg lain pula.
aku dapat rasakan, aku kini berada di persimpangan. sama ada untuk terus memilih jalan yg sama atau berubah arah.
kerana jalan yg aku pilih ini dulunya sangat menyelesakan tetapi kini semakin diancam duri-duri tajam yg menyeksakan.
bukan aku yg merelakan tetapi keadaan atau orang sekeliling yg berubah memaksa aku berfikir semula.
menilai semula. agar jati diri aku tidak terbelenggu. emosi aku semakin diliputi gejolak rasa yg kurang menyenangkan. hingga mengganggu akal & fikiran.
aku mula bermuhasabah. kiranya jalan atau persimpangan baru yg harus ku pilih, aku pasrah...

0 refleksi: