~ yang remeh dan yang temeh ~

Jul 2, 2010

banyak perkara yg kita anggap remeh sebab tahu ada orang lain yg akan buat.
rumput yg panjang di belakang rumah akan dipotong oleh kontraktor pemotong rumput.
bila longkang tersumbat, jiran-jiran kita akan laporkan pada majlis bandaran atau pemaju perumahan untuk dibersihkan.

sampah yg kita dilonggokkan dalam tong sampah akan diangkut oleh lori sampah, alam flora atau kontraktor sampah. kadang-kadang ada yg longgok tilam buruk & sofa lama untuk diangkut. susah-susah kita bakar aje...!

lampu isyarat di persimpangan yg rosak, pastinya lambat laun akan dibetulkan. lagipun, pada tiang lampu isyarat ada dilekatkan no. aduan untuk dihubungi. pastilah akan ada orang yg setiap hari guna jalan itu akan melaporkannya. biarlah ada satu dua kemalangan di situ (dan bukan kita yg terbabit) lagi cepat ianya akan dibaiki.

ada banyak lagi perkara yg kita anggap remeh. tak buat pun tak mendatangkan kesan pada kita. sebab akan ada orang baik-baik, yg prihatin, yg kaki mengadu, yg memang kerja mereka, yg sanggup buat kerana niat fardu kifayah - akan buat semua itu.

tahu tak siapa yg tutup suis lampu yg terpasang di luar premis ofis atau kaki lima ofis kita setiap hari? memanglah kebanyakan suis lampu sekarang dah guna timer. aku cuma nak katakan di sekitar ofis aku ni masih gunakan cara manual. jadi perlu ada seseorang yg perlu menutup suis lampu.
pasti akan ada yg beranggapan, itu bukan tugas mereka.
habis tu tugas siapa? sekuriti la. sebab mereka yg hidupkan suis...mereka (atau rakan sekerja) yg bertugas syif malam. tapi setahu aku, tugas sekuriti mengawal keselamatan premis, bukan penjaga suis lampu...
soalnya...siapa yg akan menutup suis itu di waktu siang? sekuriti jugak?

******

hampir setiap hari, aku adalah orang yg terawal sampai di ofis. jadi hampir setiap hari juga, akulah yg menutup suis lampu di koridor premis ofis ni. mungkin pada hari lain, sekuriti sudah menutup suis tersebut. makanya, setiap kali aku datang sedikit lewat, sebab tersangkut jalan sesak, atau singgah sarapan dulu - aku akan dapati lampu masih terpasang. sebab apa?
- sebab orang lain anggapnya sebagai perkara remeh. pasti akan ada orang lain [dlm kes ini - aku] yg akan menutup suis berkenaan...!

0 refleksi: