~ tukang cuci kipas ~

Jul 9, 2010

Hampir setiap rumah ada kipas angin. Fungsinya semua tahu, untuk mengurangkan kepanasan dalam ruang atau bilik. Tentunya rasa kurang selesa duduk dalam ruang tertutup tanpa kipas. Rasa rimas, berbahang, udara seakan tepu, terkurung. Betul, trend sekarang ramai yg guna air-cond. Tetapi tak semua mampu. Membelinya satu hal, membayar bil elektrik bulanan, satu hal lagi. Perlukan upah maintanence bila dah guna lama.
Jadi masih ramai yg guna kipas, murah & jimat.

Tapi apa saja barangan yg kita gunakan, perlu dijaga. Kipas yg sentiasa berpusing, memerangkap habuk pada bilah-bilahnya. Terutama kipas siling. Agak formal pulak penerangan yg aku buat ni. Ok. Dipendekkan mukadimahnya. Aku cuma nak tanya, siapa yg perlu bersihkan kipas di rumah?

Setiap kali kita berkunjung ke rumah sedara-mara, kawan-kawan, rakan sekerja atau kenalan, kipas mereka sentiasa berpusing. Jadi kita tak boleh nak mengagak, sama ada kipas tu bersih. Atau sudah berapa lama tidak dibersihkan. Atau berapa cm tebal habuk pada bilahnya. Haa, kalau mahu, suruhlah tuan rumah, matikan suis kipasnya, dan dari situ kita bolah agak sudah berapa lama ia tidak dicuci. Selain tu, kita juga boleh ukur, rajin tidaknya tuan rumah itu. Tapi, mustahil kita akan buat begitu bukan…?

Jadi, siapa gerangan yg ‘bertanggungjawab’ mencuci kipas di rumah? Di rumah aku, akulah orangnya. Tak perlu disuruh, setiap sebulan sekali bila hujung minggu, aku akan mencucinya. Kadang-kadang setebal 2cm habuk yg melekat pada bilah kipas siling. Nak cuci kipas siling kena panjat tangga, atau guna kerusi tinggi. Ada risiko, boleh terjatuh, jika tak berhati-hati. Jadi aku tak mahu anak-anak kecilku mengerjakannya. Aku jugak tak tergamak nak suruh wifey, panjat tangga & cuci kipas. Boleh saja, gunakan penyapu sawang. Tapi persekitaran akan berhabuk, dua kali kerja. Lagipun, tidak bersih sepenuhnya.

Ini perkara asas. Tapi tak ramai yg rajin melakukannya. Ia sebenarnya menggambarkan sikap kita pada kebersihan ruang persekitaran rumah kita. Kebersihan yg perlu dijaga. Di samping mewakili penampilan kebersihan kita di mata orang lain atau tetamu yg datang. Rajin atau tidaknya kita memelihara rumah. Iyalah, apa jadi bila ada tetamu datang ke rumah, sedang mereka menikmati hidangan, tiba-tiba habuk daripada kipas angin terjatuh ke dalam gelas minuman mereka, atau dalam mangkuk mee sup mereka, atau pinggan nasi mereka…tak ke haru…!

++++++

Entri ini aku tulis sebaik selesai mencuci kipas angin di rumah…he he

7 refleksi:

tdevaraj said...

aku asyik bertangguh cuci kipas siling...entah bila nak buat..mungkin kena ambil cuti memanjang macam kau, baru boleh dapat ilham untuk cuci kipas.

err..kau bersin berapa kali time cuci kipas? kena tak minta bantuan miss ronaldo?

tg shaaban said...

sudahla...sepanjang hayat you mana pernah cuci kipas!

sjk portugal dh out, honey dh hilang...ha ha

tdevaraj said...

aku memang belum pernah cuci kipas..tapi kena belajar buat kan..heheh..asyik bertangguh aje.
Lepas cuci kipas kat sana, apa kata cuci kipas kat bilik saya

suriahoney said...

kalau dlm gambar lebih hensem ronaldo kalau ganti capt spain tu...julang world cup

tdevaraj said...

Shaaban..aku rasa Ronaldo lebih seswai jadi tukang bersih kipas dari main bola...Portugal hancur sebab Ronaldo

suriahoney said...

sbb dia hensem ramai dengki mcm pak cik kat ats ni...hu hu

tdevaraj said...

Shaaban..memangkan nenekglamer marah Ronaldo jadi tukang bersih kipas...aku tarik balik suggestion tadi.

Sebaliknya aku rasa Ronaldo lebih sesuai jadi:






jeng


jeng


jeng


Tukang Angkut Sampah kawasan perumahan you..sekarang pun banyak kawasan perumahan tapi tak cukup pekerja kan...seswai betul Ronaldo tolong mereka