~ selamat pengantin baru? ~

Jul 22, 2010

melalui laman web sosial (he he.. ), seorang lagi kawan lama dapat ku jejak.
kawan baik semasa seperguruan dulu, yg terputus hubungan sebaik menamatkan pengajian di kampus. lumrah pertemuan ada perpisahannya. tetapi untuk bertemu kembali selepas berpuluh tahun, jarang sekali berlaku. namun dalam dunia yg serba moden ini, kebarangkalian untuk bertemu semula rakan lama yg terpisah semakin mengecil. meskipun hanya melalui alam siber atau mendengar suara di telefon.

hanya memori yg menggamit perasaan, sesekali bila terkenangkan rakan lama. mengandaikan itu dan ini. ada juga sesekali mengharapkan perpisahan yg terjadi, tidak berlaku. bila terkenang begitu, mahu rasanya berpatah balik merentasi masa, mengulangi detik berkawan yg serba serbinya riang dan menyenangkan. tetapi itu semua hanyalah khayalan indah yg tak mungkin berlaku. lama-kelamaan kenangan itu disimpan jauh di sudut hati, sebagai kenangan silam yg pada ketika-ketika tertentu, menjentik hati mengenangnya.

dorongan seorang rakan sekerja agar aku membuka akaun fb, kira-kira 4 bulan lalu rupa-rupanya ada hikmah di sebaliknya. aku gunakannya untuk mencari kawan lama sambil membuka tali hubungan dengan rakan baru. aku tidak pernah terfikir bertemu rakan lama yg berpuluh tahun terpisah hatta rakan sekolah dulu pun. aku juga tidak menduga akan berkawan dengan budak sekolah, atau guru pencen, doktor pakar, artis, penulis novel, tokoh bahasa, malah semua peringkat umur dan golongan manusia yg berbeza latar belakang atau usia.

bukan aku tidak berusaha mencari rakan lama. setiap kali terkenangkan mereka, setiap kali itulah hati terdesak untuk mencari. tapi di mana? bagaimana caranya? cara apa? kepada siapa?

beberapa hari lepas seorang lagi rakan lama yg ku jumpai melalui fb memberikan nombor hp kawanku ini. malam tadi aku berkesempatan menelefonnya. meskipun pada mulanya teragak-agak...mungkin kerana menerima panggilan melalui nombor yg tidak didaftar.
berkali-kali dia mengucapkan "alhamdulillah" memanjatkan kesyukuran kerana hubungan kami kembali bertaut, meski sekadar mendengar suara cuma...

aku terkejut bila dia mengucapkan "tahniah, selamat pengantin baru...!"
rupa-rupanya dia mendapat maklumat yg salah atau menjadi mangsa gurauan. kerana katanya, dia diberitahu yg aku baru saja mendirikan rumah tangga...
ha..ha ha... aku ketawa besar!

kemudian kami berbual panjang. seperti dulu-dulu.
seolah-olahnya, kami tak pernah terpisah...!

7 refleksi:

tdevaraj said...

bangsawan kahwin lagi ke? second wife? lemme guess....I think I know who



---
heeheehhe...just wishful thinking

tg shaaban said...

no komen...he he

suriahoney said...

tolong mak, kawinkan aku...!
ha ha ha

tdevaraj said...

bangsawan nilai...hehe jangkaan aku tepat..

hahaahah..
tak lama lagi merasalah aku nasi minyak.

tdevaraj said...

opps lupa..semoga impian suriahoney termakbul...:)

suriahoney said...

ha ha...
mmg nk kawin bln disember!
tp tahun nye lum tau lg...
he he

tdevaraj said...

tahniah Suriahoney...semoga dengan kahwin, bukan aje name you ada honey, hidup diselubungi honey (heheh honeymoonlah).

Disember tahun inilah..bakpe tangguh-tangguh..

mesti TS senyum ke telinga :)