- separuh hatinya di sana -

Mar 5, 2013


"pergilah ikut turn. 2 orang sekali..." kata incik ajis pada stafnya.
masa tu aku baru sampai.

pagi tadi kami ada projek di studionya.
kami dah lama kenal.
dah banyak kali kami bekerja dalam satu projek.

incik ajis seorang yg peramah. suka berjenaka.
seorang yg periang.

tapi tidak pagi ni.
dia agak diam dan sedikit serius.
tak pulak aku tanyakan mengapa.
suasana studio tu jugak agak senyap sunyi.
tak macam biasa, ceria je.
mungkin ada problem kot...

tapi kerja kena jalan macam biasa.

*******

masa berlalu.
sedang kami tekun menyiapkan kerja.
seorang staf incik ajis masuk.
dia berbisik sesuatu kepada incik ajis.

"tak pe...macam ni. korang semua pergi dulu...tinggal seorang staf aje assist saya kat sini.
nanti saya datang kemudian..."
kata incik ajis memberikan arahan pada stafnya tu.

aku dan kawan sekerja, adi, saling berpandangan.
cuba meneka-neka apa yg sedang berlaku.

mungkin menyedari kami yg agak terpinga-pinga.
incik ajis menjelaskan apa sebenarnya yg sedang menyelubungi studio tu.

"sorang daripada staf kami sekarang  ni, tengah kritikal kat hospital.
tadi staf saya tu bagitau, yg doktor maklumkan dah takde harapan...
alat bantu pernafasan pun dah nak dicabut.
itu yg saya suruh diorang pergi ziarah..." katanya dalam nada sebak.

"kalau macam tu, kita stop dulu lah kerja ni.
nanti sambung kemudian..." aku rasa serba salah.

"takpe. kita siapkan kerja ni dulu. sikit lagi.
saya dah janji nak setelkan hari ni..." incik ajis bertegas.

kami pun cuba siapkan kerja secepat yg boleh.
supaya incik ajis dapat cepat pergi ke hospital.

0 refleksi: