- waktu rehat kena patuh, katanya -

Oct 25, 2013


petang semalam erin pesan, minta belikan water colour.
sebab hari jumaat ada ujian pendidikan seni.
macam biasa, kalernya dah habis buat main.
erol pulak pesan, minta belikan burger.

jadi lepas ambik eril dari sekolah petang.
aku singgah lah kedai burger dulu.
lepas tu cadangnya nak ke kedai alat tulis.
memang kat kedai lain pun ada jual.
tapi kat kedai tu tentunya lebih banyak pilihan.
oleh sebab sekarang ni waktu maghrib masuk lebih awal.
jadi lepas beli burger aku dengan eril pun jalan laju-laju ke kedai alat tulis tu.

dalam kedai aku nampak ada beberapa orang pelanggan.
tapi kat pintu masuk kedai ada seorang pekerja berdiri di situ.
aku pun rasa pelik.

aku pun bagi signal tangan nak masuk.
mintak laluan.
ditahannya pintu supaya aku tak dapat masuk.
tapi dia tunjuk-tunjuk pada satu kertas yg ditampal pada pintu cermin tu.
"waktu rehat 7:00 - 8:00 malam"

aku pun tengok jam di tangan.
tepat jam 7:00.

ini la bisnes orang melayu.
pasal rehat tak boleh lewat seminit langsung.
walhal pelanggan datang nak beli, nak bagi diorang duit.
bukannya nak merompak...!
lagipun masa tu bukannya pelanggan tengah berduyun-duyun datang.
yang ada, aku dengan eril je pun

sharp pukul 7:00 dah tutup.
kalau bank ...atau train atau lrt atau naik kapal terbang.
mungkin aku boleh terima lah. kena ikut jadual.
aduhai, pasal masa rehat aje pun tak nak tolak ansur langsung.

aku tak pastilah. sharp pukul 8:00 diorang bukak balik.
tunggu depan pintu siap-siap nak bukak.
jangan harap....!

"takpelah. kedai lain ada.... lenkali tak payah beli kat kedai ni" aku cakap pada eril.
...kan dah hilang pelanggan.

1 refleksi:

rahimin said...


adeh, waktu rehatkena sharp, waktu lain mengular...!