- oleh sebab tak hadir 'muzakarah' maka . . . -

Mar 7, 2012

kira-kira sebulan lepas, eril ada hulur satu surat. cikgu bagi, katanya.
aku pun baca...
jemputan "muzakarah" oleh pihak sekolah kepada ibu bapa. sejak bila pulak sekolah guna istilah "muzakarah" bukan lagi mesyuarat. sudaaa tukar ka sekarang?
tujuannya nak dapatkan maklum balas ibu bapa mengenai kelas tambahan. terutama untuk kelas yang nak hadapi upsr.
tetapi aku tak dapat hadir, kerana pada tarikh yg sama aku perlu menghadiri seminar yang sudah aku beri komitmen terlebih awal.

semalam eril hulurkan satu surat lagi. cikgu bagi, katanya. eh...macam siaran ulangan astro pulak.
surat itu dari pihak sekolah memaklumkan keputusan 'muzakarah' yg diadakan terdahulu. ianya berkaitan dana khas untuk kelas tambahan. setiap ibu bapa diminta membayar sebanyak rm250 bagi anak mereka mengikuti kelas tersebut.
huh....banyak tu!

surat tersebut turut menyatakan 'semua' ibu bapa sudah bersetuju berdasarkan keputusan 'muzakarah'. jadi, yg tak hadir pun dikira setuju lah, ikut suara majoriti lah kan.

untuk 'tidak membebankan' ibu bapa. ianya boleh dibayar mengikut 3 kaedah.
i. bayar keseluruhan rm250
ii.dua kali bayaran rm125 + rm125
iii. tiga kali bayaran

jadi aku tanyakan pada eril. dalam kelasnya ada berapa orang. ada 35 jawab eril. dan ada 8 kelas lain untuk tahun yg sama.
jadi secara purata, kalau ada 35 orang dalam setiap 8 kelas itu, jumlah keseluruhan dana tersebut ialah 35 X 8 x 250= rm70,000.

fuh....itu satu jumlah yg banyak.


walaupun aku tak berkira sangat jika ianya mendatangkan manfaat dan untuk kebaikan pendidikan anak-anak. tapi dengan mengumpul dana sebanyak itu, adakah keperluannya mencapai matlamat yg tulus ikhlas, suci murni....atau ada agenda di sebaliknya?
adakah ini mendapat 'restu' daripada jabatan pelajaran atau kementerian?

lagipun, semasa aku bersekolah dulu, kelas tambahan kat sekolah ni, cikgu buat secara sukarela je. takde sebarang bayaran pun. nak bantu pelajar untuk berjaya....

sekarang, apa-apa pun duit diperlukan. kalau tak, tak jalan.....!

4 refleksi:

rahimin said...

cikgu dulu mmg takde tandingnya...

ummiarissa said...

eh betul ke sampai Rm250 seorang...memang banyak tu....itulah dulu saya takde pun kelas tambahan ..belajar sendiri je...sekarang ni zaman duitan..takde duit,acara tak jalan..

bangsawan nilai said...

min,
ya zmn dh berubah.

umiarissa,
ya mmg betul begitulah jumlahnya. apa nak buat yg lain dh setuju...

Irfa said...

hah?terkejut boboi kalau kutipan sebanyak itu