- buat kerja biarlah ikhlas . . . -

Apr 2, 2012

seorang rakan sekerja yg kini sudah pencen pernah berpesan pada aku "kalau kita buat kerja, buatlah dengan ikhlas. hasil kerja kita juga akan jadi ikhlas (baik)".
aku panggil dia abang S. sebab dia lebih senior daripada aku.
dan walaupun dia hanyalah pekerja bawahan tapi aku tetap respek.
aku paling pantang kalau orang buat kerja asal siap, selekeh dan asal jadi.
dan aku sangat 'elergik' dengan komplen. lebih-lebih lagi kalau kesilapan tu terlalu asas.
perkara yg tak sepatutnya berlaku...
hari ni, pagi-pagi lagi beberapa orang pelanggan dah komplen.
ya, pagi isnin.
dan yg aku tak boleh terima, apa yg diorang komplen tu, hal yg b a s i c.
tak patut berlaku langsung. tak profesional langsung!
inilah akibat atau bahana, buat kerja tak sepenuh hati.
asal siap!

nasib diorang baik. sebab pelanggan komplen pada aku. kalau mereka komplen direct pada boss?
aku percaya ada yg kena packing dlm masa 24 jam!

pada aku ini sebenarnya masalah sikap kita sebagai pekerja.
bukannya baru semalam buat kerja tu. dah bertahun buat kerja yg sama, masih buat silap dan hasilkan barangan tak ikut standard. bayangkan kalau ada yg tuntut ganti rugi atau lebih teruk lagi, saman..

bak kata abang S "kalau kita buat kerja, buatlah dengan ikhlas..."
bukan sebab dibayar gaji semata-mata.
atau sekadar menghabiskan masa bekerja 8 jam sehari.

3 refleksi:

Irfa said...

seseorang penah berkata
'buat keje dgn ikhlas krn Allah..jgn harap pujian manusia..sbb kalau org tak puji hati sendiri akan sakit'
hehe

bangsawan nilai said...

kerja yg x ikhlas, nampak pada hasil kerjanya...

rahimin said...

yep, setuju!