- memang dah jodoh kau, jali... -

May 18, 2012

akhirnya kawan ku jali kahwin jugak dengan buah hatinya sejak zaman sekolah dulu. memang dah ditakdir dan jodohnya begitu.
kadang-kadang ada jodoh pun bercerai jugak. malah ada yg bercinta bagai nak rak tapi akhirnya putus sebelum sampai ke gerbang perkahwinan. malahan kerap juga berlaku situasi bercinta dgn orang lain, bertunang dengan yg lain tetapi akhirnya berkahwin dengan orang lain pulak.

jali kawan sekolah aku dulu. budak jawa yg kengkadang alim kengkadang rock.
pernah satu malam, kita orang seludup keluar dari asrama.
jali nak ikut sama.
tapi sebab bila orang baik sesekali nak buat jahat, dia tak berapa pandai.
ada ke nak selinap keluar, dia pakai t-shirt putih.
pakailah baju warna gelap. kalau pak guard pusing buat ronda, dan suluh dengan torchlight, kita boleh nyorok celah semak. atau dalam longkang besar belakang asrama.
sudahnya kami suruh dia patah balik. tukar baju...
kalau kena tangkap, habislah dikerjakan dek warden.

jali pernah jugak berada di persimpangan dilema.
sebab dia sudah jatuh hati pada satu budak perempuan yg sekelas dengan aku.
hari-hari dia suruh aku kirim salam.
awek tu pun respon baik jugak.
tapi semua orang tau yg dia sudah ada balak yg studi kat oversea.
pernah jugak, jali mintak aku jadi posmen kirim surat pada awek tu. tapi setahu aku, tak pernah dibalasnya.
aku ingatkan dia pasal buah hatinya di kampung.
oh ya, kampungnya di PD.
takkanlah sebab ada sorang awek cun, jali berubah hati...

lepas tu, jali muhasabah diri.
ceritanya, yg buah hatinya itu, lebih tua daripada jali.
tapi pada aku, setakat beza umur 2-3 tahun apa ada hal.
tapi aku nasihatkan dia. kita ni masih muda. masih jauh perjalanan hidup.
akan jumpa ramai orang lain yg mungkin jadi jodoh kita. jangan sampai terikat sangat.
rock-rock aku masa tu pun, dahsyat jugak bila jadi penceramah motivasi atau kaunselor...ha ha

habis sekolah - aku masuk u, jali masuk maktab perguruan.
kami lost contact kejap.
tapi bila nak kahwin, jali cari aku. sampai jumpa.
seboleh-boleh nak jemput aku datang ke majlis kahwinnya.

bila aku tanya, dengan siapa jodohnya?
ya, jodohnya dengan buah hati sekampungnya, sejak kami sekolah dulu.
hubungan mereka kekal juga. jodoh mereka sampai jua.
kira-kira 8 tahun kemudian.

kini meraka hidup bahagia dengan keluarga.
dua-duanya cikgu, mengajar di sekolah yg sama. di PD....

dua hari lepas, jali sms aku.
"hari ni, hari guru. kau tak nak wish aku ke?"
ha ha ha...jali...jali...aku terlupa la yg kau tu cikgu!


2 refleksi:

Irfa said...

dah jodoh tak kemana
aku dulu bercinta ngan orang lain
tapi jodoh ngan cik abe
kenal satu opis..
feb kuar kali pertama
oct dia jumpa mak ayah aku
nov kawen
semuanya dalam tahun 2000

doa moga bahagia hingga akhir hayat

bangsawan nilai said...

ada yg baru kenal terus kawin. ada yg bercinta bertahun, tk de jodoh juga.

buat irfa & jali, semoga jodohnya kekal.