itu bukan masalah kami . . .

May 18, 2015


sampai di hospital sudah jam 2 pagi.
hospital swasta di KL.
ayis dah stabil.
bergilir kami menjengoknya.
dia cuma diberi ubat tahan sakit.
dah buat scan.
tunggu result pagi nanti.

pada masa tu di wad sementara untuk kecemasan.
menjelang pagi dia perlu dimasukkan ke wad.
untuk pemeriksaan lanjut.

tapi kami kena bayar deposit dulu.
ini hospital swasta.
mahal.

"berapa?" tanyaku.

"rm4,000" jawab pekerja kaunter dengan wajah separuh tidur.

"boleh tak bayar separuh dulu? esok saya bayar balancenya" aku cuba tawar-menawar.

"tak boleh...ini polisi hospital" jawabnya, dengan muka tanpa perasaan.

"mana nak cari, malam-malam buta ni..." aku mengeluh.

"itu bukan masalah kami. kami ikut arahan..." tambahnya tanpa wajah kasihan atau simpati.

aku menuju ke arah ateh.
kami bincang.
perlu buat keputusan segera.
ayis yang sedang sakit, adalah keutamaan.

'ateh memang takdo duit. harapkan kau yo..." ateh terus terang.
air matanya masih bergenang.

aku perlu buat keputusan sukar.
bawa ayes keluar malam tu.
moga dia dapat bertahan menjelang pagi.
hantar ke hospital lain.
tak kesah lah swasta ke, kerajaan ke.

seorang nurse datang menghampiri.
'sini mahal bang. kalau ada insurance tak pe la...deposit je dah 4 ribu.
belum masuk kos rawatan lagi."
aku diam je.
aku faham.
bukan aku takde duit.
tapi pada waktu begitu. jam 2 pagi.
mana aku nak cekau duit.
nak mintak tolong orang lain pun, kena tunggu siang lah.
tapi aku kena buat decision, waktu tu jugak.
tak boleh tidak.

aku bagi tahu petugas.
aku nekad.
bawa keluar ayis.
ateh menurut saja.

tapi sebelum tu.
kena bayar kos rawatan, ubat dan scan.
itu pun dah menjangkau seribu lebih.

mujur, duit cash cukup-cukup je dalam wallet.
dengan susah payah aku bawak ayis naik kereta, balik ke nilai.
lepas subuh esoknya.
kami ke hospital di seremban.

ayis segera dibedah. pagi itu juga.
alhamdulillah, selamat semuanya.




2 refleksi:

zana-norzana said...

sakit apa

Irfa said...

itu bgi yg berduit, kalau x berduit mcm mana? alhamdulillah semua selamat