kisah bazar lagi . . .

Jul 8, 2015


hujung minggu hari tu ke bazar ramadhan semarak, nilai.
kali ni erin ikut sama.
hujung minggu rilek sikit tak payah tergesa gesa nak ambik erol balik dari sekolah.
hari kerja, sudahlah jem  berkejar dari KL ke nilai pulak tu.

macam biasa erin request macam-macam.
kepak ayam la, ayam gunting la, tepung pelita (pelik juga cemana dia minat kuih tradisional ni), roti john, kebab.
tapi tak semuanya aku belikan.

sampai satu gerai yg jual lauk.
dia terhenti kat situ.
aku tanya'nak apa erin..."
dia diam aje.
aku tarik tangan dia nek gerak tempat lain. dia bertahan je.
aku tau ada sesuatu yg dia nak.
memang dah masak perangai dia tu.
walau tak cakap, kalau dah kaku macam patung tak gerak tu.
memang ada lah hajatnya.

matanya tajam pada satu bekas.
ketam goreng.
'erin nak beli ketam tu ya..."
dia angguk je.

'bagi ketam ni sekor kak..."
tak pulak aku tanyakan harga.
iyalah, anak punya pasal. apa nak kisah harga, kononnya.
aku jangka taklah mahal sangat.

bila dia hulur ketam yg dah dibungkus
aku pun tanya 'berapa?"

"18 hinggit...!"

"berapa...?" aku tanya sekali lagi.
macam salah dengar je.

"18..."

mak, aaii...

terus bayar dan blah.
taknak lah merungut dengan erin.
bukan salah dia pun.
tapi dalam hati, merengus la jugak.


**************

esoknya. ahad.
pergi pasar di mydin
beli ketam
suruh wife aku masak.

tak sampai rm20.
dalam 4 ekor
boleh dapat satu periuk besar
sedap. puas hati.
yang penting takdelah sakitnya tuh di sini...!






0 refleksi: