Beza tengok bola dengan ceramah politik

Feb 3, 2010



penyokong man utd memang ramai. tetapi yang anti man utd jugak ramai. mereka sifatkan penyokong man utd sebagai 'glory hunters'. tapi bagi penyokong man utd yang tegar, katalah apa saja pada pasukan pujaan mereka, tak ada apa yang dapat menggoyahkan sokongan itu.

seorang kawan membangkitkan persoalan kenapa man utd bermain cemerlang bila bertemu pasukannya yang juga kuat (kononnya), tetapi boleh kalah bila jumpa pasukan kerdil. dia tak boleh terima alasan bahawa pasukan kerdil akan memberikan usaha 110% bila bertemu pasukan juara. dari segi psikologinya memang ada benarnya. sbb masa aku jadi wakil sekolah dulupun akan bermati-matian nak kalahkan pasukan yang bergelar sang juara dari sekolah lain. pasukan sang juara pun kalau boleh nak jaga imej bila menentang pasukan yang setaraf tetapi dalam masa sama sikap ego mereka memperlekeh pasukan kerdil menyebabkan dikuasai rasa over confidence yang akhirnya membawa kekalahan. malah bila berjumpa pasukan lemah, mereka biasanya tidak menurunkan pemain utama sebaliknya menurunkan barisan kedua atau pemain simpanan. sekali gus mengurangkan 'kekuatan' sebenar.

ada juga sentimen bahawa man utd adalah one man team. musim ni, man utd bergantung pada rooney sbg mana mereka berharap pada ronaldo 2-3 musim sebelum ni. bagi aku, itu bukanlah bermaksud one man team, tetapi setiap musim akan ada seorang pemain yang lebih menonjol dalam pasukan. anggota pasukan bertindak sebagai supporting role. aku masih ingat peranan eric cantona semasa zaman kegemilangannya dulu. lagipun apa bezanya liverpool dengan gerrard atau fabregas dengan arsenal? adakah pasukan mereka juga one man team?
lagipun bukankah form pemain pada hari perlawanan & taktikal atau strategi yang tepat jugak memainkan peranan? ada harinya memang semuanya serba tak menjadi, pada hari itu jugalah pasukan sehandal mana pun akan kecundang!

lagi pun itulah yang menariknya menonton perlawanan bola yang sukar diramalkan atau unpredictable. kalau sama aje saban musim pasti bosan bukan?

aku memanglah penyokong tegar tetapi bukan penyokong fanatik. lagipun penyokong bola yang tegar adalah lebih baik daripada penyokong parti politik yang tegar & fanatik. . . hu hu. kalau kita pergi tengok ceramah politik, kita rasa parti yang kita sokong aje yang betul. kita aje yang patut menang. orang lain atau pasukan lain tak patut menang, walaupun mereka guna pemain (calon/tokoh) yang betul atau taktikal serta strategi (kempen) yang betul. kita juga harus belajar terima kekalahan (pasukan sang juara macam man utd pun ada kalah jugak). jadikan kekalahan itu sebagai pengajaran untuk jadi lebih baik. bukannya asyik salahkan pengadil (sprm/kerajaan) sebagai tidak adil & berat sebelah.


9 refleksi:

Anonymous said...

gua setuju dgn pendpt lu bro...

rahimin said...

lebih baik aku baca blog bangsawan nilai ni dpd baca blog politik yg caca merba & entah ape2

suriahoney said...

ada tak player MU yg hensem mcm ronaldo?
kalau ada i sokong...

tdevaraj said...

ada sorang..namanya Andrei Arshavin :)

suriahoney said...

dah google arshawin...

mamat russia, tk hensem pun, lg hensem kucing i...

suriahoney said...

Ooooo...arsenal la bkn MU...tipu yek!

bangsawan nilai said...

TD,
nko lupa ada google.
sistem 'canggah', jerat tak mengena

honey,
biarla player MU tk hensem asalkan supporternya ensem (mcm I)

tdevaraj said...

Baby-T..alahai..kau bukannya minat kelab...kau minat pemain kan...hehe sebab tu aku calonkan Arshavin..

memandangkan Arshavin tak menepati selera kau tu, kau bolehlah jadi peminat TS (TS pun dah offer diri dia tu)

suriahoney said...

abg bangsawan,
i tau supporter MU memang ensem & penyokong arsenal plak sume tk ensem mcm arshawin...
hu hu