teknologi, elektrik dan manusia

Feb 24, 2010


sebahagian besar penggunaan teknologi masih bergantung pada bekalan tenaga. terutama tenaga elektrik yang menjanakan kuasa. kalau tenaga elektrik tak dapat dibekalkan, peralatan berteknologi itu tak dapat berfungsi atau digunakan. pendeknya, kerja tak dapat dijalankan dengan sempurna.
lebih memburukkan keadaan, peralatan sekuriti juga kebanyakannya menggunakan punca tenaga terutama elektrik. kalau pengaliran elektrik tergendala, terputus atau diputuskan, bermakna pengawasan sekuriti juga turut terjejas.
jadi bila datang pagi-pagi ke tempat kerja, kita dapati pintu masuk automatik pejabat yg bersekuriti tinggi yg bergantung fungsinya pada tenaga elektrik, didapati tidak berkunci, tentunya ada sesuatu yang tak kena…atau kelemahan pemantauan sekuriti yang perlu diperbetulkan. sepatutnya tiada kompromi dalam hal sekuriti.
kita juga tak dapat daftar masuk kedatangan secara online kerana sistem komputer & internet tidak berfungsi seperti lazimnya. sistem manual sebelum ini, sudah dimansuhkan sama sekali.
jadi secanggih mana pun teknologi yang digunakan, perlulah ada alternatif atau pelan kontijensi. sekurang-kurangnya sistem sandaran (back-up). kalau tidak, beginilah yang terjadi di ofis aku pagi ini…
salah siapa?
pastinya tidak ada siapa yg akan mengaku bertanggungjawab.
“dah elektrik takde, nak buat macam mana…” itu saja jawapan paling baik!
mudah bukan? andai berlaku perkara tak diingini, salahkan & hukum saja si elektrik!

1 refleksi:

rahimin said...

he he...penulisan berbentuk ilmiah, pasal elektrik kemudian koner ke lain....well said