Askar pencen

Feb 9, 2010

semasa bersiar-siar di sebuah pasar raya pada hujung minggu, seseorang menegurku. pada awalnya, aku tak berapa cam, siapa gerangannya. walaupun aku rasa memang pernah kenal. kami pun berbual di kaki lima kedai.

cara aku, kalau aku tak berapa kenal seseorang tu, aku sengaja memanjangkan perbualan. tujuannya supaya dalam tempoh itu aku berpeluang mengingat kembali idenditinya. ya, dia merupakan senior aku di sekolah dulu. katanya baru saja menamatkan tempoh khidmat sebagai tentera. sejak 6 bulan dulu.


bagi tentera yang sudah tamat tempoh khidmat selalunya melalui kursus peralihan. selepas tu, mereka akan mencari kerjaya baru. tidak kurang juga yang bekerja sendiri atau berniaga. bagi yang kurang merancang, akan hadapi kesukaran. bagi kawanku itu, dia bekerja di sebuah hypermarket. buat sementara, katanya. sebelum mendapat kerja yang lebih menjamin kehidupan keluarga. malah dia sempat meminta bantuan aku tolong "tengok-tengokkan" kalau ada peluang kekosongan jawatan di tempat kerjaku atau yang aku tahu, di mana-mana saja.

0 refleksi: