berdebat dengan pak guard

Aug 21, 2015


aku berhentikan kereta betul-betul depan pintu masuk.
park guard ada berdiri di tepi tu.
aku angkat tangan pada pak guard.
dia tunjuk isyarat tak boleh berhenti di situ.

di tepi tu diletakkan kon.
walhal di situ jaga ada papan tanda. 'menurunkan dan mengambil penumpang sahaja'.

aku tetap berdegil.
di datang ke arah aku.

aku buka pintu dan turun.
'tak boleh berenti sini...' katanya meninggi.

'sekejap saja...' aku cuba explain.

'tak bleh, tak bleh..." katanya sambil menggeleng kepala. dan mendepang tangan.
aku tak tahu dia bangsa apa.
nepal, myanmar, indon, vietnam, bangla, india?

terpaksalah aku guna bahasa pelat.

'saya mau kasi turun saya punya kakak.
dia punya kaki sakit,...
tak bleh jalan..."

dia tinjau ke dalam kereta melalui cermin tingkap.

'lu mau kasi turun sini ka, atau lu mau tolong angkat dia turun...
atau lu mau saya report lu punya boss!"

aku dah mula naik angin!
tapi nada suara masih kontrol.

'wokey..wokey. boleh. sikijap...sorry...sorry"

...lalu dia tolong turunkan kerusi roda dari kereta.


0 refleksi: