- pbsm -

Sep 28, 2011

semalam erol bawak balik satu borang dari sekolah. dia kata cikgunya suruh isi. bila aku baca, ianya tentang aktiviti pasukan beruniform dan kokurikulum. pelajar dikehendaki memilih yang mana mereka minat. mulai tahun 3, mereka diwajibkan menyertainya. ini untuk perancangan tahun depanlah. erol nak masuk tahun 3 dah.

masa aku sekolah dulu, tak banyak pasukan beruniform di sekolah. yg ada cuma pengakap, pandu puteri, pbsm. tak banyak pilihan. masuk jelah apa yg ada. dulu pun ianya bukanlah wajib pun. sekarang ni macam-macam ada, pengakap, kadet, pbsm dll.

jadi aku tanya, erol nak masuk pasukan beruniform yg mana. sebab setahu aku, abangnya eril dulu pilih kadet. di sekolah rendah dipanggil kadet remaja.

erol pilih masuk pengakap. dan persatuan komputer. mungkin dia ingat masuk persatuan komputer boleh main komputer games kot...he he.

jadi aku tanyalah, ramai tak kengkawannya yg masuk pengakap. katanya ramai. kadet remaja pun ramai. yg tak ramai cuma, persatuan bulan sabit merah - pbsm. jadi, aku tanyalah kenapa tak ramai yg daftar. lagipun aku kata pada erol, kan dulu kata cita-cita nak jadi doktor. eloklah masuk pbsm, ada ajar sikit-sikit pasal pertolongan cemas, bantuan perubatan dan tolong orang sakit.

"TAK NAK lah...!" kata erol tegas." Nanti kena ejek..."

"Eh sapa pulak nak ejek masuk pbsm?" aku tercengang.

"Diaorang kata PBSM tu... Persatuan Budak Sakit Mental..." jelas erol dengan seriusnya.

laaaa...ada-ada je budak zaman sekarang. patutlah tak ramai yg daftar nak masuk pbsm.


2 refleksi:

HappyIrfa said...

kesian dia..budak2 mmg cepat terpengaruh dgn kata2 kawan.kita ni yg penat nak menerangkan nya

bangsawan nilai said...

budak2 zaman sekarang...he he