- hang tuah tak wujud? -

Mar 6, 2012

kenyataan sejarahwan terkemuka prof. khoo kay kim bahawa "hang tuah sebenarnya tidak wujud" menimbulkan banyak persoalan.

ramai yg tertanya-tanya betul ke? selepas kita disajikan dengan cerita kegagahan hang tuah sejak sekian lama. atau sekadar menimbulkan polemik untuk mengembalikan minat masyarakat kembali merenung sejarah?

pagi tadi diadakan forum di dewan bahasa dan pustaka. Prof. Khoo kay kim, prof. mohd yusof hashim dan dr muhammad hj saleh, dr tatiana denisova adalah antara panelnya.

dengan tersenyum prof. kkk mengatakan "saya tak kata hang tuah tak wujud...cuma bukti kewujudannya dari sumber sejarah tak cukup kukuh."

ya...memang menarik forum ini. satu lagi majlis ilmu yang sangat bermanfaat.

4 refleksi:

rahimin said...

menarik ni...cer citer

Irfa said...

apa la 'hang' ni..keh keh keh

Anonymous said...

Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan Melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah ialah Orang Jakun (Winstedt, 1935). Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

bangsawan nilai said...

t.kasih atas sumber ini