- gambar tu buat aku rasa bersalah -

Jul 5, 2013


ishh... engkorang ni buat aku rindu la.
bukan rindu pada orangnya.
tapi rindu pada masa dulu-dulu.

tiap kali kengkawan lama tagged gambar di fb atau medium lain, macam-macam rasa timbul!
rasa terharu, sebab teringat peristiwa bersama mereka.
rasa bersalah, sebab lama tak contact mereka.
rasa kelakar, sebab tengok muka gonjeng.

ada gambar yg kita memang tak pernah tengok, tapi sebenarnya wujud.
ada gambar yg dah hilang daripada simpanan.
maklumlah, dulu gambar kita simpan dalam album.
sekarang ni boleh simpan dalam banyak cara.
dlm henfon aje dah ada beratus gambar.


yang ni fieldwork di kota bharu.
paper prof hasmah. kajian di rumah rakit.
tak pasti, ada lagi tak rumah rakit di tebing sg. kelantan tu.
nama je rumah rakit tapi lengkap ada bekalan elektrik, ada tv, fridge, perabot.
rakitnya ditambat dengan tali ke pokok besar di tebing sungai.
lantainya buluh (rakit), dindingnya papan, atap zink.
aku cuba jugak bayangkan tinggal di rumah rakit, terapung-apung je...



ini pulak grup yg buat fieldwork di terengganu.
paper dr fuad, lecturer muda dan diminati student perempuan.
kajian tentang pengaruh politik ke atas masyarakat setempat.
yang ini cabarannya kami tinggal di sebuah chalet tepi laut di marang.
masa tu pulak musim tengkujuh dan banjir.
nak siapkan kajian dalam masa 3 hari, kutip data, buat analisis & terus serah assignment sebelum balik
memang kerja gila.
3 hari jugaklah kami tak tidur atau tidur-tidur ayam je...

nak temu bual orang bukan senang.
kena marah, tak dilayan, malah tutup pintu ingatkan kita ni salesman atau mintak derma.
tapi ada jugak yg layan baik, siap jamu makan sekali.

aduhai. dah bertahun berlalu.
tapi boleh ingat dengan detail.

haish...kenangan kembali menggamit.
buat aku senyum sorang-sorang.

2 refleksi:

rahimin said...


aku ingat pic apelah tadi, saspen der.

yep kenangan dgn kengkwn mmg best

Irfa said...

aku yg asal dr sana pun x tahu wujudnya rumah rakit tu.hihi