mat motor yang budiman

Oct 23, 2014


lepas maghrib hari selasa tu,aku keluar ke kedai dengan eril.
wife pesan belikan minyak masak dan beberapa barangan lain.
sambil tu aku cadang nak singgah gerai char kuey tiau, nak tapau untuk makan malam.
makan ringan, tak mau heavy konon.

dalam perjalanan balik ke rumah bila tiba di round about.
aku rasa kereta bergoyang dan senget.
'arghh...ini tak lainlah. mesti tayar flat ni..." aku memandang eril.

aku cari tempat berhenti yg agak terang.
betul-betul bawah tiang lampu jalan.
pertama, untuk keselamatan.
kedua, untuk memudahkan kerja tukar tayar.

jarak antara rumah tak jauh pun.
dalam 1-2 km jer.
tapi faham ajelah, jahanam tayar tu nanti kalau terus dipandu.
silap hari bulan, sport rim jadi bengkok....lagi parah.

aku taklah panik pun.
dah ada 3-4 kali pengalaman tayar pancit tengah jalan.
tolong kengkawan pun ada jugak.

jadi, aku pun keluarkanlah peralatan yg patut.
dalam pada tu, banyak kereta yg lalu jalan tu.
takde satu pun yg nak bantu.
mungkin yg lalu lalang tu, ada kalangan jiran kawasan perumahan aku jugak
ahhh...apa nak diharapkan orang ya tak?
benda kecik aje,



sedang aku terkial-kial nak buka tayar tu untuk ganti dengan tayar spare.
berhenti 2 biji motosikal.
ada 4 orang anak muda.

'apahal bang?" tanya seorang daripadanya.

'tayar pancit la...'jawab ku.

tanpa disuruh, mereka berempat, mengambil alih tugas.
buka tayar, jack kereta dan tukar dengan tayar spare.
kejap aje, tak sampai 15 minit pun.

wah...memang bagus la budak-budak ni.
itulah, jangan prasangka kepada mat motor ni.

lepas setel, mereka pun minta diri.
aku ucap terima kasih, sambil hulur sedikit wang.

mereka beriya-iya menolak.
'kita orang ni tolong ikhlas, bang...!

tapi aku sempat jugak masukkan duit dalam poket salah seorang daripada mereka.

'buat duit rokok..." kataku.

1 refleksi:

Irfa said...

patut cakap wat beli jajan ;)