problem datang berlapis-lapis

Oct 16, 2014


'saya nak minta izin keluar kejap. nak pergi bengkel kereta' pinta staf admin tu.

'apahal kereta kau. rosak ke?' tanya aku

'kena langgar masa balik kerja semalam"

'laaa...teruk ke?"

'minor je. tapi kemek-kemek jugak la..." terangnya.

tapi cerita di sebalik kejadian tu yg  buat aku terpegun.
ada cerita yang bersambung sambung.

ini imbasan semula kawan aku tu tentang kejadian yg menimpanya.

***********

balik kerja semalam.
hari hujan.
tengah follow satu kereta kancil.
tiba-tiba driver kereta tu brek emergency.

aku pun terpaksalah brek jugak.
mujur tak terlanggar belakang kancil tu.
nasib aku tak baik, kereta aku kena sondol dengan satu mat motor.
mat motor tu tergolek.

aku pun turun, tolong dia bangun.
jalan dah mula jem.

'apa hal la kereta depan tu berhenti tiba-tiba..." kata mat motor sambil mengurut-ngurut lututnya.

rupa-rupanya kereta kancil membrek sebab mengelakkan lubang besar di tengah jalan.
kontraktor yg korek lubang tak turap dengan elok.
bila hujan, tampalan tu rosak dan menjadi lubang besar.
kalau dia tak elak, gerenti kereta tu terperosok dalam lubang.

oleh sebab jalan dah jem, tak nak menyusahkan orang lain.
kami mengalihkan motor dan kereta ke tepi jalan.
mamat tu kata rumah sewanya dekat aje dari situ.

kami pun ke rumahnya.
ada seorang kawannya di situ.

kawannya tu memberikan pandangan 'ikhlas.'

'kalau hantar bengkel kena jugak 200-300 ni"

'habis macam mana nak setel ni..." kataku

mat motor tu pun mula buka cerita.
rupa-rupanya dia budak U.
tak de duit nak bayar katanya.
sengkek.

lalu dia pun telefon emaknya.
bagitau yang dia dah langgar satu kereta.
mak nya pun gabra.
minta nak cakap dengan aku.
lalu aku pun bercakapla dengan emaknya.

emaknya itu mengeluarkan cerita meruntun kalbu.
'mak cik ni ibu tunggal....bla bla bla..."

aku pun dah mula nak simpati.
tapi aku kena pertahankan hak aku.
yang salah tetap salah...!

akhirnya mak cik tu kata.

'macam ni la, awak pergi bengkel. mintak estimate....mak cik usahakanlah nak bayar macam mana...

setel satu hal.

mamat tu sambut telefon dan bercakap sesuatu dengan emaknya.
kemudian dia off telefon.
dan tak semena-mena jatuh terduduk.

'eh...apa hal lak ni?" tanyaku.

kawannya pun  ikut panik.

"motor tu bukan motor saya bang. saya pinjam daripada kawan..." dia macam nak menangis dah.

kami bertiga saling berpandangan.
kemudian mata kami terarah kepada motor tu.

rim bengkok.
lampu depan pecah.
lampu signal terbarai.
side mirror tinggal satu.

aku pun tak tahu.
sama ada nak ketawa atau menangis sama....

***********

1 refleksi:

Irfa said...

sbenarnya tipu ke betul?
kalau betul kesiannya