trick bayar bil kedai mamak

Oct 29, 2014


itu hari aku makan dekat satu kedai mamak.
lepas makan aku suruh salah seorang pekerja dia kira.
aku rasa macam tak puas hati.
sebab aku pernah order dan makan menu yg sama.
jumlahnya tak sebanyak tu.

takkan lah sebab harga minyak naik, harga roti telur dan megi goreng pun naik.
diaorang masak pakai petrol ke gamaknya...
amboi!...kemain persatuan kedai mamak sekarang yek.


untuk tengok tepat ke tidak diorang kira.
aku  guna trick lama yg pernah aku guna pakai dulu.

aku sorokkan bil yg dah dikira tadi.
aku panggil seorang pekerja lain.
sambil tu, aku pastikan pekerja yg buat kiraan sebelum tu, takde kat situ atau tak nampak kawannya kira lagi sekali untuk pelanggan yg sama.
aku suruh kirakan bayaran.
dia pun kira dan bagi satu bil lain.


seperti yg aku jangka.
menu yg sama, harga berbeza.
ada perbezaan rm2.40.
entah mana datangnya!

memanglah rm2.40 tak banyak.
kalau 50 pelanggan?

lalu aku tukarkan bil yg lebih rendah tu.
untuk buat bayaran...
kalau kengkawan rasa curiga.
boleh lah try trick yg sama, ya.


1 refleksi:

Irfa said...

wah tips bagus nih
boleh terai nanti