hari ni hari kau, esok belum tentu...

Nov 18, 2015


semalam balik kerja.
hari hujan..
sebahagian jalan air naik.
jalan 3 lorong jadi  selorong.
masing-masing himpit-menghimpit.
bukan nak bagi jalan.
siapa berani dia lepas.

aku nampak ada satu kereta sangkut.
pemandunya masih di dalam.
enjin keretanya mati.

aku simpati.
nak tolong, tak dapek.
sebab kalau aku berhentikan kerta di tengah jalan yang tinggal selorong ni.
maka langsung tak bergeraklah kereta kat belakang.

sekurang-kurangnya aku simpati.
masih ada rasa perikemanusiaan.
rasa kasihan.

teringat pernah terjadi pada aku dulu.
air naik.
kereta sangkut.
enjin mati.
terkial-kial nak hidupkan.
kereta-kereta kat belakang.
usahklan simpati.
dia hooooonnn lagi.
siap tunjuk isyarat tangan suruh aku tolak kereta ke tepi.
mana kemanusiaan kau.
bukankah kau manusia seperti aku.
kalau tak nak tolong pun.
 sekurang-kurangnya fahamlah kepayahan orang.
dalam hati aku berkata.
tak mengapa, hari ni hari kau!

petang tadi.
aku balik kerja.
lalu jalan yg sama.
hari ni jalan clear.
aku teringat, kereta yg sangkut semalam.
apa agaknya jadi pada dia....

0 refleksi: