~ ihsan ~

Dec 9, 2010

dalam piala AFF suzuki, team malaysia layak ke semi final.
ada yg memomokkan kelayakan malaysia itu atas ihsan indonesia yg mengalahkan thailand. dua penalti bambang pamungkas yg pernah beraksi di liga malaysia bersama pasukan selangor dulu telah menyingkirkan pasukan feberet (thailand) itu.

sebagai rekod, pasukan thailand layak ke suku akhir sukan asia tetapi tewas di tangan jepun (0-1), yg kemudiannya merangkul medal emas.

mengapa pulak nak dipersoalkan kelayakan itu, bukankah dalam bola sepak seharusnya tidak wujud konspirasi atau konsep ihsan. kalau boleh matlamat untuk satu-satu perlawanan ialah untuk menang. bukan sekadar mencatat seri apalagi untuk kalah. jadi, tidak wajar timbulnya soal ihsan tadi.

harus juga diingat team malaysia kali ini tidak disertai beberapa pemain utama yg tercedera. skuada segagah mana pun tanpa pemain utama, akan sedikit pincang. persefahaman perlu segera dipupuk, corak & strategi permainan perlu disusun semula mengikut kemampuan pemain yg ada. untuk itu skuad kali ini ditampung oleh beberapa pemain muda termasuk daripada harimau muda. yg tampaknya bermula goyah tetapi sedikit demi sedikit kelihatan semakin konfiden selepas beberapa perlawanan.

jika diperhatikan kali ini team yg dianggap lemah seperti filipina dan laos tampak meningkat. mereka bukan lagi team belasahan. malah filipina memegang rekod tanpa kalah serta layak ke semi final. begitu juga dalam soal jurulatih yg memimpin team yg bertanding. semuanya membariskan coach dari luar atau import (tak pasti pula myanmar...) kecuali malaysia yg menggunakan kepakaran tempatan dengan k. rajagobal. thailand misalnya menagih khidmat bryan robson.

seperkara lagi trend yg tidak sihat dapat diperhati dalam arena bolasepak rantau ini. penggunaan pemain yg diberi taraf warganegara atau dalam istilah lain pemain import. kalau dulu singapura yg memulakan trend, nampaknya indonesia juga menurut jejak mereka kali ini. walaupun penduduknya berjumlah ratusan juta. lebih berat lagi, singapura membariskan tidak kurang 5 pemain import dalam pasukan mereka!

kalau singapura yg layak ke semi final atau jadi juara kemudiannya, itu yg septutnya dipanggil sebagai 'ihsan'.

0 refleksi: