~ kenapa bersikap begitu...? ~

Dec 8, 2010

hari ini aku bawak kereta baru ke ofis.
pertama kali. baru ambik semalam.
jadi, pandu kereta sedikit berhati-hati.
lagipun, ada pendapat umum mengatakan tak boleh bawak kereta baru laju-laju, nanti piston pecah atau enjin rosak.
tapi, menurut mekanik atau pakar kereta, fakta itu hanyalah dongeng atau cerita rakyat semata-mata dan tidak benar.
tak mengapalah, tak rugi apa pun kalau pandu kereta sedikit perlahan daripada biasa, bukannya perlahan melampau hingga menyusahkan pemandu lain.
ada dua kategori kereta baru. ada kereta baru yg dipandu oleh pemandu baru.
ada kereta baru, yg dipandu oleh pemandu lama.
jadi, aku masuk dalam kategori kedua.
sudah menjadi resmi pemandu di jalan raya, bila nampak kereta baru dengan plat pendaftaran baru, fikir mereka kereta itu pastinya dipandu lebih perlahan & lebih berhati-hati.
jadi mereka boleh himpit atau sondol supaya mereka ke tepi.
jalan raya hanyalah untuk pemandu lama yg boleh memandu laju. yg pemandu baru & kereta baru perlu ke tepi dan beri laluan. respek sikitlah yg lama ni....
kalau slow, akan dihon. atau paling tidak diberi jelingan tajam.
atau mungkin dengan mulut terkumat-kamit menyumpah seorang diri.

ahhh...bukankah semua orang pun begitu juga.
suatu masa dulu mereka pun pemandu baru. memandu kereta baru dan mungkin membeli kereta baru pada masa depan.
apa salahnya bertimbang rasa sikit dengan pemandu baru atau kereta baru yg berada di atas jalan raya.
hari ini sepanjang pemanduan dari rumah ke ofis, beberapa kali aku dihon. malah sebuah lori sempat menyondol aku dari belakang & menyalakan lampu mahukan aku ke tepi memberi laluan. kenapa pulak?
sedangkan aku memandu di lorong tengah dengan kelajuan 90kmj.
kanapa sebuah lori memandu melebihi had laju 90kmj dan memandu di lorong tengah?
kenapa tidak memotong sahaja di lorong paling kanan, atau lorong paling laju kalau dah laju sangat lori tu?
itu tak lain tak bukan sebab nak buli pemandu yg bawak kereta baru...!
aku sikit pun tak kesah atau gentar.
hon lah berapa kali atau berapa kuat nak hon pun...
jelinglah setajam pisau sekalipun...
sumpahlah seberapa bakul sekalipun...(lagipun bukan aku dengar...ha ha)

aku juga ada hak untuk berada atas jalan raya seperti pemandu atau kereta lain!

2 refleksi:

fazerilnazwan said...

bestnya...kete baru!

audi Q7 tu kan...kalau nmpk nanti aku nk himpit...ha ha

tg shaaban said...

ril,
pepandai aje.
mane ade Q7...tk mampu.
besar sketla dpd kete dulu...