- mama akit, asyuk spital. . . -

Nov 30, 2012


fiq, anak jiran sebelah.
aku tak berapa pasti, berapa umurnya. mungkin 2 mungkin jugak 3.
paling aku suka keletahnya dan senyumnya.
dia panggil aku "papa erin".
kakaknya fateh, sebaya dengan erin.

kalau aku beli jajan untuk erin, aku selalu beli lebih.
sebab erin biasanya akan kongsi dgn fiq & fateh.
mereka jarang keluar bermain di taman depan atau luar rumah.
kalau main pun, kat laman rumah kami sama-sama dengan erin.

tapi, dah seminggu aku tak nampak fiq dan fateh.
mungkin balik kampung kot, cuti-cuti sekolah ni.
tapi aku nampak kereta bapaknya ada.
mungkin fiq, fateh dan maknya saja yg balik kampung.

petang semalam, balik dari kerja aku tengok erin dan fiq tengah main di laman rumah.
tapi aku tak nampak pulak di mana fateh.

"papa...fiq ngan fateh dah balik..." sambut erin.

"fiq pegi mane. balik kampung ya...?" aku menyapa fiq.

"alik apung (balik kampung)..."jawab fiq sambil tersengih.

"fateh mana?" tanya ku lagi.

"ateh umah. idur (fateh ada kat rumah, tidur)" fiq dengan pelatnya.

"fiq alik apung ngan mama ya..." aku pun dah terikut-ikut pelatnya.

"mama spital (mama kat hospital)..." sambung fiq.

"hah...mama fiq masuk hospital...sakit ya?" aku terkejut.

"akit...." jawab fiq.

sakit apa pulak emak si fiq tu. tentu berat sampai masuk hospital.
muda-muda lagi dah sakit...aku berkata dalam hati.
aku pulak yg jadi risau. kalau apa-apa jadi pada mak si fiq.
kesian fiq & fateh.
mintak dijauhkan segala musibah. harap dia cepat sembuh.
aku tinggalkan aje erin dengan fiq yg terus bermain.

*********

tak lama kemudian aku dengar, Lan, bapak fiq memanggilnya balik.

"fiq...balik mandi" serunya.

aku pun menjengah keluar.
niatku nak pastikan apa yg diberitahu oleh fiq tadi.

"baru balik keje ke bang" Lan tegur aku sebaik aku menjengah ke luar.

"a  ah...fiq kata wife ko masuk hospital, sakit apa?" laju je aku bertanya.

"takde la bang. mak mentua saya yg masuk spital. nor (emak fiq) jaga dia kat wad....
iya lah. dah tua-tua asyik keluar masuk spital" Lan menjelaskan.

"oooo....aku ingatkan. wife ko yg sakit.....fiq...fiq..." aku menggaru-garu kepala yg tak gatal.


1 refleksi:

rahimin said...

budak budaaaaakkkkk...lynkan aje