- siri bercakap dengan erin . . . 18 -

Nov 27, 2012



sudah resmi budak-budak memang suka bertanya.
mereka bertanya sebab nak tahu.
kadang-kadang kita memang jawab berdasarkan fakta.
terkadang kita tak berapa sure jawapannya, jadi kita jawablah secara logik.
ada ketikanya memang soalan diorang tak masuk akal.
lebih-lebih lagi bila diorang dah mula pandai mengeja atau membaca.
dan oleh sebab kita perlu jawab juga, sebab ego seorang bapak atau malu nak jawab "tak tahu".
kita ada ketikanya "bohong sunat".
sebenarnya kata ustad, takde istilah bohong sunat.

malam tadi kita orang makan kat kedai tom yam.
sebab wifey ada kelas aerobik.

kami diberi menu untk order makanan.

"kenapa orang panggil tomyam..." erin mula buka mulut.
"tomyam ni masakan dari thailand. macam masak lemak cili api dari negeri sembilan...ada laksa kedah sebab asalnya dari kedah" aku berjaya jawab dengan penuh berfakta.

"kenapa banyak nasi goreng ni.
nasi goreng pataya, nasi paprik, nasi goreng phuket, nasi goreng thai..." tanya erin sambil sibuk baca menu.

"itu la. kedai tom yam ni orang thailand yg punya. atau sempadan atau orang kelantan yg duduk sempadan...tu..." aku cuba jugak jawab.
walaupun tak berapa sure.
kata orang, jawapan selamat atau jawapan ikut logik.

"tapi kat sini...
ada tulis nasi goreng cina...?" erin terus bertanya soalan bertubi-tubi.
dahinya berkerut macam orang tua.
seribu persoalan bermain di mindanya.

kali ni aku tak boleh jawab.
ego aku tercabar kalau jawab "tak tahu".
nak bohong, ustad cakap takde 'bohong sunat'.
akhirnya, aku jawab jugak.

"nasi goreng cina ni sebab tak pedas. warna dia putih sikit macam cina.
orang cina kalau buat nasi goreng macam ni la diorang masak.
sebab tu panggil nasi goreng cina..." aku pun 'goreng' jawapan habis-habisan.

"Oooooo...." mulut erin terlopong.
nampaknya jawapan aku meyakinkan erin.

"...yang nasi goreng USA ni apa pulak?" erin terus bertanya.
ada potensi jadi wartawan 'melodi' anak aku ni.
provokasi sungguh soalannya.

"ishhhhh....cepat la nak makan apa.
nanti nak ambik mama ni...lambat pulak" aku potong cepat.

*******

sambil makan. kepala aku fikir jugak jawapan yg boleh diterima pakai.
aku rasa gugel pun takleh jawab.
takde jawapan yg boleh meyakinkan erin.

harap dia takkan tanya soalan yg sama bila kita orang makan kedai tom yam lagi....ha ha ha

2 refleksi:

Irfa said...

cakap je org yg reka nasi goreng tu dulu belajar kat usa ;)


anak aku penah tanya kenapa 'anjing' tu namanya anjing..huhu

rahimin said...

nasi goreng usa sbb bubuh semua dlm satu , ayam, daging, udang, sayur mcm usa jugak la