- apa ada kat belakang rumah ye? -

Jan 2, 2013


belakang rumah aku asalnya aku tanam pokok ala pokok pines atau pokok krismas.
aku tanam sejak mula pindah masuk rumah ni.
tujuannya dulu, aku tanam utk cover pintu belakang rumah dari nampak terus orang lalu lalang.
sebab pintu belakang tu terus boleh nampak ke dapur.
sekarang dah condong sikit sebab dah besar dan berat.



lepas tu aku ada tanam pokok mangga.
dah 2-3 kali berbuah pun.
aku pun dah lupa beli benihnya kat mana.
buahnya besar dan manis
pokoknya tak besar tapi buahnya lebat.
jadi bila berbuah, aku bagi-bagilah kat jiran terdekat.
sama-sama rasa lah kan...
ada jiran  yg jauh pun bila lalu, rasa mengidam bila ternampak buah mangga tu.
diorang akan sms
"mangga hang nampk sedap. ada lebih, bak mai kt aku nk rasa..." sms dari mat penang. jiran blok depan.
"ada lg x buah mangga. terliur tgk" kata yan, kawan wifey jiran hujung rumah.


selain tu aku ada tanam pokok pisang.
ini sebenarnya pokok pisang mini.
aku ambik benih dari acik.
dia tanam depan rumah, tandan pisangnya mencecah tanah sebab pokoknya rendah.
tapi, peliknya dah 2 tahun pokok pisang ni aku tanam.
sekali pun tak berbuah. tapi nampak subur dan beranak-pinak.
nak kat tak berbaja, bermacam jenis baja dah aku bubuh.
tapi pokok ni tak jugak nampak macam nak mati. elok je tumbuhnya.
aku masih menunggu hasilnya.

yang lain ni sebenarnya pokok-pokok pasu.
ada banyak pokok pasu sebelum ni, tapi habis mati masa aku buat renovation rumah awal tahun ni.
sekarang ni baru nak tanam balik.

adalah jugak tanam pokok cili, daun bawang, dan daun kesum.
tanam dalam pasu.
tapi jangka hayatnya tak panjang.


ada jugak tanam serai dan daun kunyit.
sambil tu pokok limau purut pun dah makin besar.
bolehlah buat perencah tom yam.
paling tidak pun buat pakai mandi limau ha ha ha ha.


ni tempat aku lepak petang-petang.
tapi sebenarnya tengok musim.
kalau musim matahari petang terik kat depan rumah aku lepak kat belakang.
kalau terik kat belakang, aku lepak kat depan.
sambil lepak minum kopi lepas balik kerja.
sementara menunggu maghrib.

sebelum ni ada gak buaian gantung.
erin temankan aku lepak petang-petang lepas balik sekolah.
main-main buai tu.
tapi dah putus dikerjakannya.

sekarang ni tengah rancang nak buat pangkin.
tapi tak cukup bahan binaan
lagipun musim hujan.
jadi, projek ni ditangguhkan buat sementara waktu.
tunggu musim hujan berhenti dan musim 'rajin' datang....

0 refleksi: