- edisi tengah malam -

Jan 29, 2013


dah dekat jam 1.00 pagi.
aku baru je nak tidur. tengok siri tv 'strike back'.
memang tak logik, 2 spy british boleh kalahkan sepasukan teroris bersenjata canggih.
tapi cerita action packed mana pernah ikut logik.
kalau nak ikutkan drama melayu pun tak logik apatah lagi cerita hindustan.
alangkan cerita doraemon pun ...'nampak sangat nipunye', kata usop wilcha.

tapi apa yg aku nak cerita kan ni memang logik.
sebelum masuk tidur aku check dulu pintu dan tingkap rumah dah kunci ke belum.
itu rutin harian. kalau aku tak buat siapa lagi kan?

aku terdengar suara orang bercakap.
bunyi motosikal pun ada.
kat belakang rumah.
itu biasa. kalau orang lalu-lalang, tak lah mengherankan.
tapi yg ni, motosikal macam tak bergerak, dengar bunyi enjinnya saja.

aku mula pasang telinga.
syak sesuatu. manalah tahu ada orang nak buat benda tak baik.
nak mencuri, pecah rumah ke...

aku beranikan diri. ambik lampu suluh.
ambik juga kayu baseball yg memang aku simpan untuk masa begini.
aku tinjau dulu ikut tingkap.
dalam berani ada takut.
dalam takut ada berani.
tak boleh bertindak melulu.

dari celah tingkap. sebalik langsir.
ada 4 kelibat orang. dengan 2 motosikal.
di bawah cahaya lampu jalan, walau agak samar-samar.

aku perhati betul-betul.
kalau nak buat benda tak elok tentu diorang sembunyi-sembunyi.
tak bising-bising.


**************

dari celah tingkap. sebalik langsir.
akhirnya aku tahu apa yg mereka sedang buat.

seorang daripada mereka memanjat tiang lampu.
seorang lagi mencacakkan sesuatu.
ya....
mereka sedang pasang bendera.

al maklumlah pilihan raya dah dekat....!
dari tahun lepas lagi orang kata pilihan raya dah dekat.
bendera lusuh pun dah beberapa kali diganti.
tapi kali ni,
rasa-rasanya betul-betul dah dekat.

3 refleksi:

Irfa said...

sebenarnya yg pasang bendera ni org yg sama.esok pasang bulan punya
lusa pasang bintang punya ;)

bangsawan nilai said...

haha diorg mkn pusing keliling...

rahimin said...

gua pernah buat keje mcm tu. ambik upah psg bendera semua parti...side income tu