- orang KL makan sarapan apa agaknya? -

Jan 10, 2013


ya, aku biasa dengar dan baca. 'falsafah' pasal makan.
'makan pagi atau sarapan bagai orang kaya. makan malam seperti orang miskin.'
maksudnya kalau makan waktu pagi biarlah banyak dan heavy.
utk beri tenaga terutamanya. waktu begini makan mudah hadam.
makan malam pulak sikit je. sekadar mengalas perut.


kengkadang cereal aje yg sempat

semalam aku ada tengok satu program kat tv.
memperkatakan pasal anak-anak sekolah.
panel jemputan memperkatakan pentingnya sarapan pagi untuk kanak-kanak.
aku tak nafikan akan kepentingannya. dalam situasi yang ideal.
cuma aku terfikir situasii yg benar-benar berlaku.
masa bila agaknya, yang nak ke sekolah tu sempat bersarapan?
pagi-pagi biasanya agak kelam-kabut sikit. nak bangun, mandi dan bersiap.
takut terlepas bas sekolah lagi. nak kejar loceng sebelum pagar sekolah ditutup.
aku percaya tak ramai yg sempat bersarapan di rumah.

anak-anak aku sendiri setahu aku dah berhenti sarapan di rumah bila nak ke sekolah.
kalau dibuat air milo, roti bakar, nasi goreng, nugget, koko crunch atau apa pun utk sarapan.
memang jarang sekali disentuh. waktu pagi dengan mata kuyu dan muka moyok dan suram, sudahnya tak makan pun....
sekarang ni cuma minum milo atau horlicks je. itu pun segelas pun tak habis.
sudahnya bagi je duit belanja lebih sikit.
makan saja di kantin waktu rehat di sekolah nanti.

dunia dah berubah. segalanya serba pantas
waktu sarapan kita sebenarnya dah berubah.
mungkin tidak lagi seawal dulu.
biasanya jam 9:00 ke atas.
atau mungkin tak bersarapan langsung.
terus je makan tengah hari atau brunch saja la....

...dan sebagai warga KL.
atau orang macam aku yg kerja di KL ni.
jem adalah menu sarapan kami hari-hari....hahahaha


1 refleksi:

rahimin said...

hari2 mkn jem...muntah weh