- di bawah tempurung ada katak melalak... -

Jan 21, 2013


petang semalam hujan lebat. lama dan panjang.
wifey dan eril ambik kesempatan untuk tidur.
sejuk dan menyamankan. apatah lagi makan tengah hari lewat sikit.
perut masih kenyang, mata pun jadi kuyu.
tidur adalah ubat paling mujarab.

aku menghadap tv. menunggu-nunggu live badminton.
tunggu dato' lcw turun gelanggang.
memang sengajalah penganjur letak jadual dia paling akhir sekali turun.
marketing strategy yg boss aku selalu gunakan. bagus...!
sesekali tv terpadam sebab hujan.
eh bukan sebab hujan, tapi sebab teknologi astro yg masih tak maju-maju.
walau tv kita serba canggih sekalipun masih jugak hujan sbg musuhnya...

erol dan erin asyik keluar masuk bilik.
semakin kerap diorang menjengah keluar sambil menyelak langsir.
hujan masih turun.
tak de can lah hari ni main kat luar.
basikal pun dah 'memanggil-manggil' mereka keluar.
sesekali diorang menjengok aku yg baring depan tv.
kot-kot aku tertidur.
bolehlah diorang menyusup keluar.
ahhh...strategi tu dah lama aku guna masa bebudak dulu.
nampak abah tertidur je, terutama bila balik kerja shif....zuuuup hilang.
nak maghrib baru balik.

akhirnya sesudah penantian yg hampir bosan dan hampir terlelap.
lcw turun jugak ke gelanggang. lawannya sony dwi kuncoro dari indonesia.
ada satu grup mat indon mula bersorak. tapi ditenggelamkan oleh hampir satu stadium yg menyorak lcw.
lcw main seperti dirasuk hantu. sampai terkapai-kapai pemain indon tu.
semuanya menjadi, smash, drop shot, drive, main jaring, flick, backhand...
sesekali tv terpadam gambarnya. hujan di luar sekejap lebat sekejap reda.
tapi serangan bertubi-tubi lcw ke atas lawannya terus bertalu-talu.
grup indon yg menyokong tadi, entah mana hilangnya. walaupun cuba dicari kamera tv.
punyalah aku tunggu lama, game tu berakhir beberapa minit je. 21-7, 21-8.
final paling one sided pernah aku tengok.
sekali gus mencatat kejuaraannya kali ke-9 malaysia open.

sebaik game habis...
aku cari erol dan erin. sebab terasa macam senyap sunyi je.
hujan kembali lebat.
aku jengok dalam bilik. takde.
aku syak diorang menyelinap keluar.
masa aku tengah khusyuk tengok tv tadi.

aku jengok di tingkap.
huh....
ini keje diorang!
tak dapat main basikal, korang main hujan...



1 refleksi:

Irfa said...

berani mereka main hujan ye
kalau anak aku konfem x berani
umienya garang ;)