- ini kes lupa yang ekstrem -

Feb 14, 2013


aku pernah bawak motor tapi tak pakai helmet dari nilai ke bangi.
masa tu aku nak pergi KL. janji dengan kawan, nak beli jeans levi's.
patutlah banyak kereta yg hon.
kengkawan mat motor pun hon.
dan tunjuk-tunjuk ke arah kepala diorang.
aku balas dengan tunjuk jari....hahahaha
iya lah, aku ingatkan diorang ajak challenge untuk merempit!
padanlah jugak aku rasa kepala aku ni 'berangin' aje.
rupa-rupanya helmet tak pakai...
kalau ada polis ke, jpj ke, sah dah aku kena saman.
kompaunnya tentulah paling maksimum.
itu kalau kena saman, kalau eksiden fuh....mintak dijauhkan.

pada satu kursus masa aku mula-mula kerja kompeni sekarang.
kursus dianjurkan kat hotel.
sebab aku dah lambat, aku parking kereta tepi jalan, depan hotel.
lagipun nak jimat bayar duit parking kat hotel kan mahal, kononnya.
nak tunggu duit claim nanti lambat la. tengah pokai.
habis kursus satu hari, masa masuk kereta semula...
baru aku sedar yg tingkap kereta aku lupa nak naikkan.
kalau hujan gerenti dah 'banjir' kereta tu.
apatah lagi macam mengundang pencuri bawak lari.
aduhai...tak ke naya.


*******

ini semua kes leka atau lalai atau cuai.
atau faktor ambik mudah. atau terlalu over konfiden.
tapi semalam antara lupa atau tak ingat atau leka atau lalai paling ekstrem.

dalam perjalanan balik semalam wifey sms, pesan untuk tapau makan malam.
aku pun singgah kedai tomyam regular tepi jalan.
aku order tomyam, ikan goreng, telur dadar dan daging masak merah.
cantiiikk...punya order.
masa nak bayar baru aku sedar yg aku takde wallet.
aku cari bawah meja...kot kot terjatuh.
aku pergi kat kereta. cari kat dashboard. cari bawah seat, takde...arghhh sudah!
brader kasyier dah tunggu. sambil sengih tengok aku tengah gabra...
mujurlah aku regular customer kat situ.
brader kasyier kata tak pe. lain kali aje bayar.
aku ucap terima kasih dengan muka merah padam....malu woooo!

macam mana aku lepas perjalanan dari KL ke nilai balik kerja?
sebab aku guna touch n go untuk bayar tol.
memang sah lah. aku tertinggal wallet kat ofis.

pagi ni aku datang kerja dengan perasaan serba salah.
takut ada. bimbang ada. kalau ada apa-apa berlaku dalam perjalanan.
lesen takde, my kad takde. atm kad. duit tunai takde.
serba serbi 'nyawa' dalam wallet tu.
mujur juga ada kad touch n go masih banyak baki.
minyak kereta pun baru isi penuh semalam. boleh pakai 3-4 hari.
wifey tak tahu pun.
aku buat diam je. kalau dia tau, teruklah aku kena dengar tazkirah....!

solat subuh tadi aku, abu baca doa lebih panjang daripada biasa.
tak cukup doa bahasa arab aku pulun doa dalam bahasa melayu....hehehe!
aku tawakal.
aku redah perjalanan pagi ni.

mujur dan syukur perjalanan hari ni, dipermudahkan.
sampai di ofis, aku nampak wallet aku elok aje ada atas meja...!

2 refleksi:

Irfa said...

petanda umur dah makin banyak.hahaha
baca doa dwibahasa yg tak tahan tu

rahimin said...

mmg malu woo kalau order mcm2 tp duit takde...hahaha