- siri bercakap dengan erin . . . 19

Feb 5, 2013


sejak 2-3 hari lepas erin mengadu giginya sakit.
iyalah gigi nak tercabut la tu.
nak ganti dengan gigi baru.
budak-budak gigi patah atau tercabut tu biasalah...
kalau orang dewasa, berganti gigi palsu la jawabnya.

petang semalam, balik kerja aku disambut oleh erin.
kali ni wajahnya lebih ceria tak suram macam 2-3 hari lepas.
biasanya kalau erin sambut aku balik, memang dia nak kenen sesuatu.

"papa gigi erin dah tercabut..." sambil ngangakan mulutnya.

"haaa...elok la. tak lah sakit lagi kan." jawab aku sambil membuka kasut.

"tapi tak cantik la. dah rongak..." keluh erin.

"tak pe. nanti tumbuh yg baru la..." aku cuba pujuk.

"tak payah pakai poliden ke papa...?" tanya erin. terpengaruh dengan iklan tv la tu.

"tak payah. budak-budak kalau gigi patah. ada gigi baru ganti. yang patah tu gigi susu. tak macam orang dewasa. gigi kekal, kena jaga betul-betul. kalau patah takde ganti..." aku cuba jelas pada erin dengan fakta saintifik.
huh...saintifik la sangaaat...!

"kenapa panggil gigi susu...papa?
kenapa dia tak panggil gigi milo. sebab erin suka minum milo..." erin mula lah mereka-reka.

macam mana aku nak patahkan saja pertanyaan erin.
hujah saintifik tadi, nampaknya memakan diri...
hahahaha....

2 refleksi:

rahimin said...

jwb jgn x jwb...hahahaha

Irfa said...

aduhai anak/soklan tak terjawab