- bagai langit menimpa kepala -

Dec 4, 2012


aku dalam dilema.
kadang-kadang orang mintak tolong.
sebenarnya tolong yg dimaksudkan membuatkan kita serba salah.
malam tadi ada sedara jauh dari kampung wifey nak tumpang bermalam.
itu pun dibagitau last minute. dah sampai seremban rupanya dari endau, johor.
seremban dengan nilai, tak jauh. dalam 10-15 minit je.
maka kelam kabut lah kita mengemas rumah. nak masak lagi.
tetamu datang takkan nak hidang air sejuk je.

nak kata tidak. hari dah malam. mana mereka nak tuju?
mereka sampai jam 10:00. ada 2 buah kereta, 12 orang besar kecik, tua muda.
tujuan sebenar nak bercuti-cuti malaysia ke kuala selangor.
menziarah sedara jugak di sana.
sebelum tu nak singgah dulu ke kuala lumpur
tak apa lah, nak berziarah. orang kampung lagipun sedara jugak biarpun sekadar sedara jauh.
oleh sebab pertama kali datang, aku terpaksa tunggu mereka dan iring ke rumah dari plaza tol nilai.

selesai makan malam yg dimasak oleh wifey.
mujur jugak ada ikan dan ayam, sayur dalam peti ais.
masak ajelah apa yg ada.

nak dijadikan cerita.
mereka bukan saja nak tumpang bermalam.
nak mintak tolong aku jadi 'pemandu arah' nak ronda-ronda di KL.
sebab diorang tak tahu selok-belok KL tu.
ahhhh...sudah.
aku ni kerja, bukannya boleh kejap-kejap tu jugak ambik cuti.
nak ambik emergency pun kena ada bukti. surat kematian, surat bengkel, surat doktor ke...

sedang kami borak-borak tu ada seorang yg tiba-tiba sesak nafas.
ada masalah jantung, rupanya.
aku pun bergegas bawak dia ke klinik berhampiran. tapi dinasihatkan oleh doktor supaya terus dirujuk ke hospital atau IJN.
jadi aku nekad lah terus uruskan dia supaya dihantar ke IJN dengan ambulans.
aku iring dia dengan kereta. sebab diorang tak tahu nak ke sana.
dekat pukul 3 pagi baru aku balik ke rumah.

yang budak-budak tinggal dan beberapa yg lain tinggal kat rumah aku.
aku terpaksa mintak kerjasama seorang kawan ofis untuk 'cover'.
aku tetap kena datang ofis. tapi masuk lambat sikit daripada biasa.
takkan aku nak tinggalkan diorang macam tu aje.
nak cuti tak boleh.

mujur juga yg sakit tu disahkan boleh keluar pagi tu.
tak berapa serius, walaupun malam tadi nampak macam serius sangat.
tapi dia perlu datang lagi untuk follow up.

tapi, niat diorang nak bercuti-cuti malaysia terpaksa dibatalkan.
lain kali ajelah nampaknya.

sudahnya konvoi dari kampung tu cuti-cuti malaysia dan shopping kat nilai 3 ajelah...
diorang ucapkan terima kasih tak terhingga pada aku & famili.
sebab sudi tumpangkan diorang bermalam.
malah bantu uruskan yg sakit dapatkan rawatan.

mereka 'berhajat' nak datang lagi ke rumah kami.
suatu masa nanti...hu hu
takde masalah, tapi bagitau lah awal-awal....he he



0 refleksi: