- jangan ditentang matahari condong -

Dec 5, 2012


beberapa tahun dulu aku nyaris dilanggar ketika melintas jalan sahala.
walhal jalan sehala sepatutnya arah laluan kenderaan adalah sehala.
tapi dia ikut arah berlawanan.
maknanya kalau nak lintas kita cuma perlu tengok satu arah saja.
aku fahamlah mat motor kengkadang tak hirau papan tanda sehala.
hatta kat highway pun ditutuhnya menyongsang arus.

tapi ni kereta. siap hon aku lagi pulak tu...
hawau....betul.
sejak tu aku berhati-hati.
jalan sehala sekalipun kalau nak melintas, aku tetap toleh kiri dan kanan.

tapi ada kalanya terlupa jugak, bila dah bertahun-tahun berlalu.
secara psikologinya, minda kita dah disetkan dengan perkara lazim atau rutin.
itulah yg berlaku beberapa hari lepas.
sebuah kereta meluncur dengan laju di jalan sehala.
dari arah bertentangan.
nyaris saja aku dilanggarnya.
mujur aku sempat jeling sekilas dan menghentikan langkahan.
kalau tak....tak tahulah.
menyumpah jugak aku sudahnya...!
...dan jangan terkejut kalau aku katakan dipandu oleh lady driver!


**********

bila bercakap pasal jalan sehala.
ada jugak yg mengumpamakan kehidupan kita ini sebagai jalan sehala.
hidup kita ibarat sebuah perjalanan.
ya....perjalanan sehala.
sebab kita tak boleh berpatah balik.
tak boleh nak betulkan apa yg sudah berlaku.
malah tak boleh jugak menyongsang arus.

jadi...walaupun mengikuti  jalan sehala, kita perlu sentiasa berhati-hati.

1 refleksi:

rahimin said...

aku pun penah kena. mangkuknya driver