~ pilih harga atau saiz? ~

Feb 14, 2011

"kepada pelanggan kami yang dihormati, mulai 1 februari 2011, kedai kami akan menaikkan harga servis memandangkan harga bahan mentah yang semakin meningkat. harap maklum. kesulitan yang dialami, amat dikesali"

begitu berhemah sekali 'pengumuman' pada pintu masuk kedai dobi yg aku langgani ini.
kedai yg diusahakan oleh beberapa anak muda melayu.
aku tak pernah merungut atau komplen mengenai servis yg mereka berikan.
cuma yg aku rasa sedikit tak puas hati ialah, ini merupakan kenaikan harga kali ke-3 dalam tempoh 3 tahun ini.
maknanya kenaikan setiap tahun.
dan setiap kenaikan itu pula sehingga 20-30 sen.
bahan mentah apa yg naik? minyak masak, petrol atau gula?
apa kena mengena dgn kedai dobi?

...............

"kami tidak akan menaikkan harga makanan yg dijual. demi menghargai pelanggan kami". begitu pula kenyataan yg dilekatkan berhampiran kaunter bayaran, sebuah restoran mamak yg biasa aku kunjungi.

ya, memang harga makanan di restoran mamak yg biasa aku kunjungi ini tak pernah dinaikkan sejak 3 tahun dulu.
tapi roti canai yg aku makan semakin mengecil saiznya.
teh tarik yang aku pesan semakin kecik saiz gelasnya.
harganya sama macam dulu. spt harga 3 tahun dulu.
memang tak naik walaupun harga bahan mentah semakin naik.
mungkin mengecil sebab harga bahan mentah meningkat? ha ha ha

siapa yg punya otak bisnes lebih pintar?

0 refleksi: