~ ala latok...jangan saman! ~

Feb 25, 2011

selepas 28 februari 2011, saman atau kompaun maksimum kesalahan lalu lintas akan dikenakan & mata demerit akan dilaksanakan.
sementara itu, bayarlah sekarang kerana masih ada diskaun antara 30-50 persen.
masih engkar jugak, selepas ini tiada ampun lagi.
tak bayar aje ikut tempoh tertentu. nama disenaraihitamkan. terus ingkar lagi, masuk mahkamah la jawab sendiri.

ramai yg pertikai. kata tak adillah. kita tak tahupun kita salah.
saman ekor, curi-curi pakai kamera...tak acilah.
tak tahu pun, bila kena saman. tak dimaklumkan pun. kalau tak, gerenti bayar punya...pergh!
iyala tu.
kalau tak salah, takkan la polis nak aniaya kita.
habis tu, polis pun buka kaunter aduan & pertanyaan.
kalau tak puas hati, tanya & semak.
bukan luah tak puas hati kat blog atau kutuk dalam status fb!

tak tahu, ambiklah tahu.
abis tu apa gunanya internet. apa gunanya lap top mahal-mahal.
apa ertinya henfon canggih.
kejahilan bukanlah suatu alasan...
bayarlah kat kaunter balai, pejabat pos pun boleh, kat bank pun boleh....
apa alasan lagi. orang dah bagi peluang dah. dah offer. dah buat hebahan...!

yg pastinya, budaya last minute akan berlaku.
dan sedang berlaku.
ramai yg sedang berbaris tunggu giliran untuk bayar saman.
semalam dikhabarkan semakan & bayaran melalui sistem online pdrm, jammed.

dalam ramai-ramai tu termasuklah aku.
aku dah semak melalui online. memang ada saman.
tapi, nak tunggu gaji masuk hujung bulan baru boleh bayar.
sudahnya semalam, sepanjang hari aku cuba, tak boleh masuk sistem.
pagi tadi, awal-awal pagi sebelum pukul 7:30.
sedang orang lain sibuk-sibuk berlumba ke tempat kerja.
sedang orang lain isi perut untuk sarapan.
aku dah potong barisan.
aku dah bayar saman...
"disobeying traffic sign", "lcct sepang". maklumat yg aku dapat.
aku cuba bayangkan, masa bila & kenapa aku berada di situ.
tak ingat. samar-samar je.
jadi, bayar ajelah...diskaun masih ditawarkan.
setel!

0 refleksi: