setia atau karier?

Feb 1, 2011


awal musim ini wayne rooney striker utama man utd dikritik hebat kerana mahu berpindah ke kelab lain. dia dikutuk segenap penjuru bukan saja penyokong sendiri ttp juga penyokong kelab lain. dia dilabel tamak haloba, mata duitan walaupun sudah menikmati kekayaan dgn gaji mingguan sahaja mencecah 200,000 pound. rooney dicop sebagai tak setia kpd kelab & mengkhianati penyokong setianya.
kemudian dia tak jadi. ikat kontrak baru. kini masih lagi struggle utk kembali spt form musim lepas dgn menjaringkan lebih 30 gol.

musim pintu perpindahan utk januari dibuka. tapi biasanya yg berlaku ialah last minute shopping. biasanya tak banyak pilihan sebab pemain bintang terikat dengan team yg main liga juara-juara. yg ada di luar pasti akan letak harga tinggi kerana belian januari dikaitkan dengan pembelian panik dan terdesak.

begitulah dilakukan oleh chelsea yg beli fernando torres dpd liverpool dgn 50 juta pound. rekod perpindahan paling tinggi dlm sejarah bola sepak liga england. manakala andy carrol dibeli oleh liverpool dari newcastle dgn 35 juta pound, rekod tertinggi perpindahan pemain warga british.

adakah ianya berbaloi?

sekali lagi penyokong kelab akan mempertikai. marah dan menuduh itu dan ini pada pemain yg berpindah. mata duitan, tak setia atau pengkhianat akan dilemparkan kpd pemain idola yg selama ini mereka puja.

bagi pemain pula, pastinya mempunyai sebab tersendiri. untuk maju dalam karier, untuk bermain dgn team yg lebih baik yg menjanjikan kejayaan memegang gelaran juara dan menjulang trofi. dan tentunya ganjaran lebih lumayan untuk karier yg singkat sekadar usia 30 tahun di puncak.

salahkah mereka?

0 refleksi: