~ setuju untuk tak setuju ~

Feb 11, 2011

semalam aku berbincang panjang lebar dgn seorang pengarang aku.
agak serius diskusi kami.
dia mempertahankan tulisan dlm buku yg ditulisnya. apatah lagi ianya tesis phD yg teruji. diselia oleh kalangan 3 profesor. dan tesisnya lulus dgn cemerlang.
siapalah aku seorang editor 'kecil' utk menafikannya. tapi apalah gunanya editor kalau setakat menerima saja di depan mata, pejam mata, janji kerja siap - buku keluar.
maaf, itu bukan sikap aku.

bukan soal masing-masing nak tunjuk pandai atau ego.
inipun bukanlah kali pertama aku 'bertelagah' dgn pengarang.
aku tidak sesekali menafikan kualiti hasil kajiannya. tapi yg nak aku tegaskan ialah penulisan sebuah buku tidak sama dengan penghasilan sebuah tesis.
tesis hanya dibaca untuk penyelidikan. untuk rujukan kemudiannya. lebih spesifik skopnya & khalayak yg hendak disampaikan hujahnya. malah lebih dpd itu, sesetengah tesis lebih bertujuan utk 'impressed' penyelia & panel pembaca tesisnya. lagi banyak rujukan lagi bagus. lagi banyak nota kaki lagi meyakinkan. itu ciri-ciri utama tesis.
lagi pula ada banyak isu sensitif & kontroversi dalam tesis perlu 'diharmonikan' & 'dimurnikan' bila terbit sebagai buku.

dalam masa sama, aku sedia mencari jalan tengah.
tidak mahu menyusahkan mereka dengan pelbagai prasyarat. atau lebih teruk lagi menyebabkan mereka kurang semangat untuk meneruskan proses penerbitan.
aku guna pakai kesesuaian & terima hujahnya yg boleh di mana perlu.
kami berkompromi. bukan dua galiran selari yg tidak ada titik temu di hujungnya.
yg penting kami sama-sama setuju.
aku tak mahu sesekali bertegas melulu.sebagaimana aku mahukan pengarang itu bersikap yg sama. dua-dua berfikiran terbuka untuk perbincangan.
agree to disagree
pd akhirnya, kedua-duanya menjadi sepakat.
kes ini, okey lagi. ada tolak ansur. give and take. keterbukaan. mahu berlebih kurang.
jgn hanya nak bertegang urat. semuanya dia aje yg betul...pasti timbul masalah.
kalau tak bersetuju pun, inilah peringkatnya. peringkat awal.
jangan bila dah siap nanti, rumah siap pahat berbunyi. saling menyalahkan, tak puas hati.
inilah cabaran tugas yg aku alami.
berdepan dgn pelbagai kerenah pengarang.
bukan mudah!

0 refleksi: