- apa sebenarnya... -

Jul 11, 2011

di tengah keriuhan reformasi 1998 dulu. aku sudah berada di KL mencari rezeki. aku tak join. masih konfius, siapa benar siapa salah. masih muda, masih mentah.

bersih 1, 2007. aku join. mula-mula ikut profesor aku. perjuang anti-ppsmi. sebab menegakkan bahasa melayu. tapi, perjuangan kami 'dihijack' kumpulan politik. masa tengah berarak, entah dari mana ramai diorang ni datang dan join kami.

bersih 2. aku tak join dah. bagi aku mainan politik je.
kawan-kawan aku yg join bersih 1 pun ramai dah tak join bersih 2. mereka sependapat dengan aku.
ada yg masih join pun mengaku, kumpulan itu tak sorak pun '8 perkara' yg kononnya diperjuangkan itu. tetapi sebaliknya bersorak 'reformasi' macam 1998 dulu. dan sorak, 'umno apco', 'polis zalim'. kesian kat polis...

menariknya kedua-dua kumpulan pro dan anti, mengatakan mereka sudah berjaya. apa yg berjaya? masing-masing nak tunjuk kuat...

bagi aku, bukan soal kumpulan mana yg kita sokong, tetapi prinsip apakah yg kita pegang dan junjung. kalau kita menuntut kepimpinan yg baik, adakah kita ini pengikut yg baik? atau sekadar ikut-ikutan?

3 refleksi:

Anonymous said...

saya berpendapat kumpulan neutral mcm sdr dan kawan2lah yg penentu masa depan. bukannya kump pro anatu anti itu...tabik!

rahimin said...

aku rasa kumpulan ikut-ikutan tu paling ramai....!

Anonymous said...

aku setuju. kalau ngo yg anjurkan. bila dah masuk parti politik, pasti ada agenda tersembunyi.