- entri 'rare' hujung minggu -

Apr 14, 2013


entri hujung minggu adalah 'rare' bagi aku.
pergi ke pasar minggu pada pagi ahad jugak adalah rare.
jadi, bila dua kejadian rare bersatu, maka muncul lah gambar dan entri untuk becerita...hahahah


aku tak tahu bila bermula dari segi sejarahnya.
tapi seingat aku, pasar minggu di pekan salak ni dah wujud lama.
sejak aku kecik-kecik dulu dah ada dah.
bagi arwah mak aku, ke sini pada hujung minggu dah jadi macam satu kewajipan.
tak boleh tidak, kecuali kalau ada halangan spt tak sihat atau perkara lain yg tak dapat dielak.
sampai begitu sekali pentingnya.
bukan saja pada arwah mak tapi hampir semua warga kampung aku jugak.

sekarang ni, dah lebih teratur, tersusun dan lebih besar.
banyak pilihan daripada ikan  dan sayur segar, makanan, barang runcit pendeknya segala yg diperlukan  ada kat sini.
dulu pun harganya lebih murah, sebab harga borong.
dan lebih utama, barang basahnya segar.

dah lebih 10 tahun aku kembali tinggal di nilai.
boleh dikira beberapa kali je datang ke sini.
iyalah, hujung minggu adalah hari bermalas-malasan.
tambahan pulak dah ada pilihan lain seperti pasar raya.
lebih selesa, banyak pilihan jugak
tak payah susah-susah nak parkir, berhimpit-himpit, berpeluh-peluh....
huh dasar "kacang...

tapi aku takkan pernah lupa akan istimewanya lontong kat sini.
stail penyediaannya adalah jawa + negeri sembilan.
itu yg buat lontong kat sini lain daripada yg lain.
jadi, kali ni ambik kesempatan mengembalikan nostalgia....


lontong + mee soto (dua-dua aku yg makan)

licin licau...


3 refleksi:

rahimin said...


hah?
lontong jawa + negori? mesti spesel kan

Irfa said...

gerai mana?jarang pegi tp sesekali je

bangsawan nilai said...


gerai makan biasanya belah tengah tu antara gerai jual ikan dgn gerai jual baju