- kenapa salam tak bersambut? -

Apr 5, 2013


anak-anak aku memang dah terbiasa.
setiap kali bila nak masuk rumah, diorang akan bagi salam dulu.
walaupun nak masuk rumah sendiri.

"assalamu'alaikum...."

tak kiralah, balik dari sekolah ke.
balik dari kelas tuisyen ke.
atau balik dari kedai.
hatta balik dari main bola kat padang depan rumah je pun.

sebab dah diajar dulu.
kalau nak masuk rumah bagi salam dulu.
kengkadang diorang tersasul.
walaupun kami satu famili naik satu kereta balik dari mana-mana, diorang tetap bagi salam bila nak masuk...
walhal takde orang kat rumah!
hahaha


**********

tapi tabiat anak-anak aku tu, menimbulkan masalah kepada jiran sebelah rumah.
aku rasa jiran tu fobia dengan salesmen.
atau fobia dgn budak-budak atau anak yatim datang mintak derma.
sebab setiap kali anak aku bagi salam, akan terdengar dentuman pintu jiran dan grilnya ditutup hampir serentak.

dulu aku memang tak berapa perasan.
tapi kejadian petang semalam membuatkan aku yakin akan hal itu.
aku rasa mereka bukan saja berada pada tahap fobia mungkin juga sudah sampai ke tahap paranoid...
hu hu hu


**********

kejadian petang semalam.
aku baru balik jemput eril dari sekolah.
macam biasa, eril bagi salam.
walaupun pintu rumah ternganga luas...

'assalamu'alaikum....." seru eril.
aku mengikut saja di belakangnya.

serentak dengan tu juga, terdengar suara isteri jiran sebelah.

"yaya cepat-cepat tutup pintu.....!" dia mengarahkan anaknya.

lalu bunyi pintu pun berdentum, ditutup.

hahahahahahaha

dia ingat anak yatim datang nak mintak derma kot, bila dengar eril bagi salam....


1 refleksi:

rahimin said...


patutla ada jiran aku yg tutup pintu 24 hours