- benda nak jadi, sekelip mata je -

Apr 9, 2013


tengah layan siaran langsung ABPBH.
waktu tu 'search' tengah terima award. kalau tak silap, pencapaian sepanjang zaman.
aku tertanya-tanya, kenapa amy tak naik stage.
yg ada nordin, kid, nasir dan yazit.. je

tiba-tiba blackout.
aduh....! siapa sabotaj.
segera aku tinjau keluar ikut tingkap.
lampu jalan ok.
rumah jiran dan kawasan kejiranan, lampu on, je.

ada bau benda terbakar....!
hangit menusuk hidung!
kita orang mula panik.
aku suruh anak-anak keluar.

dalam gelap dan bersuluhkan cahaya henfon.
perkara pertama aku buat, offkan main switch.
kemudian aku cabut semua plug.
ada kemungkinan berlaku overload.

waktu tu dah dekat pukul 11.
tak lama lepas tu bau terbakar makin hilang.
kami masuk semula tapi bergelap.
cari lilin, tinggal 2 batang.
tak cukup untuk sampai ke siang.
pergi 7E kejap beli lilin sekotak 12 batang.

malam tu semua tidur kat ruang tamu.
panas usah cakap lah.
berkipas dengan surat khabar.
sepanjang malam tu aku berjaga je.
manalah tahu, kot benda terbakar tadi boleh sebabkan litar pintas dan kebakaran.
demi keselamatan, aku perlu fikir yg negatif.
buatkan aku jadi waspada.
jenuh nak tunggu ke pagi.
macam lambat sangat masa berjalan.

siangnya aku tak pergi kerja.
aku suruh wifey je pergi kerja.
anak-anak tetap ke sekolah.

aku buat report dengan TNB.
aku sendiri tak tahu puncanya di mana yg ada bau terbakar malam tadi.
bila diorang datang. dapat tahu puncanya.
fius dekat panel meter elektrik, terbakar.
itulah punca blackout.
pekerja TNB kata aku ambik tindakan betul dengan off kan main switch tu cepat-cepat.
dan cabut semua plug.
sebab kemungkinan berlaku overload. biasanya boleh sebabkan kerosakan barangan letrik yg ada dalam rumah.
itu yg pernah kita dengar kejadian tv meletup, peti ais terbakar, lampu meletup....!

alhamdulillah...semua selamat.




1 refleksi:

rahimin said...

benda2 pasal letrik ni jgn buat main. bahaya...!